In the present study, the predictions of the Phase model concerning multidimensional phases were validated. The finding that trajectories of change are not uniformly log-linear, but either log-linear or linear in a domain-specific manner, is partly inconsistent with the model.
These findings underline the importance of consideration of patients' individual treatment goals in clinical practice and underpin the relevance of therapy goals for future psychotherapy research.
Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Mit dem Berner Inventar zur Erfassung von Therapiezielen (BIT-T) werden mögliche Unterschiede im Umfang und inhaltlichen Schwerpunkt der Zielsetzung kognitiv-behavioraler (KVT) und psychodynamischer Therapien (PDT) untersucht. Fragestellung: Neben der Reliabilität des BIT-T sollen Patienten, KVT- und PDT-Therapeuten hinsichtlich Unterschieden in ihren Therapiezielen untersucht werden. Eine mögliche Vorhersage des Therapieerfolges durch den BIT-T ist von weiterem Interesse. Methode: Die Therapieziele von 472 Patienten und aus 283 ambulanten Therapieanträgen auf KVT und 189 Anträgen auf PDT wurden mit Hilfe des BIT-T kategorisiert. Die Therapieeffektivität wurde mittels des Fragebogens zur Evaluation von Psychotherapieverläufen (FEP) bestimmt. Ergebnisse: Die Beobachterübereinstimmung des BIT-T erweist sich als überwiegend gut bis sehr gut. Bedeutsame Übereinstimmungen zwischen Therapeuten und Patientenzielen können nicht festgestellt werden. KVT- und PDT-Therapien unterscheiden sich in ihren angestrebten Zielen. Problem- und symptombezogene Ziele der Therapeuten sind mit dem Erfolg der Therapie assoziiert. Schlussfolgerungen: Die Beachtung von Therapiezielen erweist sich als bedeutsamer Faktor für Therapiequalität und -erfolg.
Sufficiently theoretically founded and validated measures in German language to assess psychotherapeutic change are rare. The German Questionnaire for the Evaluation of Psychotherapeutic Change Processes (FEP) was designed on the basis of the Phase model of psychotherapeutic outcome. In the present study, the psychometric properties of the FEP and especially its factorial structure are validated. Psychometric values were calculated and confirmatory factor analyses were performed (outpatient sample, N=427). Itemindices, reliability - with exception of retest-reliability - and validity reached overall good to very good values. The best model-fit indices were obtained for the 3-factor-structure corresponding to the FEP-subscales Well-being, Symptoms and Interpersonal relations which represent the dimensions postulated by the Phase model. The FEP proved to be a psychometrically well-founded transdiagnostic measure of outcome and change which represents multidimensional phases of change. Its application in outcome monitoring is recommended.
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