ED is a significant symptom in adult patients with ADHD and appears to be associated with ADHD itself. Whilst the presence of other mental disorders intensifies symptoms of ED, ED seems not to manifest solely as a consequence of comorbidity.
Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a severe mental illness, associated with major impairment and a high comorbidity rate. Particularly undiagnosed ADHD in adulthood has serious consequences. Thus, a valid diagnosis is important. In adulthood, the diagnostic process for ADHD is complicated: symptoms may overlap with comorbid disorders, and the onset and progression of the disorder must be reconstructed retrospectively. Guidelines for the diagnostic process recommend the inclusion of additional informant ratings. Research into the relation between self- and informant ratings shows extremely heterogeneous results. The levels of agreement range from low to high. The focus of this study is the concordance and differences between self- and informant ratings on ADHD symptoms and impairments. In this regard, two possible influencing factors (gender and relationship type) are also examined. 114 people participated in this study, 77 with an ADHD diagnosis and 37 without a diagnosis. For all participants, either parents or partners also rated ADHD symptoms and impairments. Small to moderate concordance was found between self- and informant ratings, with females being slightly more concordant than males, particularly for ratings of problems with self-concept. Examination of the consistency within a particular perspective showed that people with ADHD seemed to be unaware of the causal relation between ADHD symptoms and their impairments. A close investigation found almost no influence of gender and relationship type on differences within perspectives. Based on these results, the implications for the diagnostic process are that additional informant information is clearly necessary and helpful.
Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a severe neurodevelopmental disorder beginning in childhood and consisting of the core symptoms of inattention, hyperactivity, and impulsivity. The disorder is often accompanied by functional impairment in daily life. Research showed that severe impairment cannot be fully explained by the core symptoms of ADHD. Accordingly, emotional symptoms in ADHD and their influence on functional impairment have increasingly become the focus of research in recent years. The aim of the current study was to investigate the relationship between ADHD core symptoms, emotional symptoms, and functional impairment. We assumed that emotional symptoms might form part of adult ADHD and that the connection between ADHD core symptoms and functional impairment may be partly mediated by emotional symptoms. Data of 176 participants from an ADHD Special Consultations Unit were included. Of these participants, 146 were diagnosed with ADHD, while 30 received no such diagnosis. We developed a structural equation model which included core symptoms, emotional symptoms, and four domains of daily impairment (family life, social life, work, and organization). As predicted, results indicate that emotional symptoms are directly linked to adult ADHD and bear a strong negative influence on different domains of daily life. The results of different analyses showed a mediation of the relationship between ADHD core symptoms and impairment through emotional symptoms: While the connection between inattention and work and organization was partly mediated, the connections between impulsivity and family life and between inattention and social life were shown to be fully mediated through emotional symptoms.
Zusammenfassung. Klassifizierungs- und Strukturierungsmöglichkeiten psychischer Störungen und Konstrukte sind in den letzten Jahren zu einem Schwerpunkt empirischer Forschung geworden. Im Mittelpunkt steht dabei die Debatte um die bisherige kategoriale versus einer neuen dimensionalen Sichtweise. ADHS gehört zu den Störungsbildern, für welche ein dimensionales Konzept plausibel erscheint. Empirische Belege hierfür liefern verschiedene taxonomische Studien an Kindern und Jugendlichen mit ADHS. Für Erwachsene gibt es bisher nur wenig empirische Untersuchungen zu dem Thema. Daher ist die vorliegende Studie eine erste Auseinandersetzung mit der Beschaffenheit von ADHS bei Erwachsenen, wobei den Befunden bei Kindern folgend von einer dimensionalen Struktur ausgegangen wird. Zwei Stichproben wurden zur Beantwortung der Fragestellung herangezogen: 605 Personen einer gesunden Normalstichprobe und 722 Personen aus einer klinischen Stichprobe, bestehend aus 336 Personen ohne ADHS-Diagnose und 386 Personen mit ADHS-Diagnose. Untersucht wurden alle Personen mittels der ADHS-Selbstbeurteilungsskala (ADHS-SB). Zur statistischen Überprüfung der Fragestellung wurden Diskriminanzanalysen und eine Faktorenanalyse durchgeführt, weiterhin wurden finite Mischverteilungsmodelle mit Hilfe des EM-Algorithmus gerechnet. Die Diskriminanzanalysen konnten zeigen, dass Grenzwerte nur bedingt dazu in der Lage sind, zwischen Personen mit und ohne ADHS zu diskriminieren. Die Faktorenanalyse ergab für alle Gruppen die gleiche Zwei-Faktoren-Lösung der ADHS, welche auch vom DSM-5 vorgeschlagen wird (Unaufmerksamkeit, Hyperaktivität/Impulsivität). Weiterhin wiesen die Mischmodelle der verschiedenen Gruppen keine Unterschiede auf, welche eine kategoriale Sichtweise rechtfertigen würden. Insgesamt ist eine dimensionale Struktur des Störungsbildes auch bei Erwachsenen als wahrscheinlich anzunehmen. Dies bedeutet, dass die Symptome der ADHS extreme Ausprägungen normaler psychischer Phänomene darstellen und es keine klaren Grenzen zwischen Personen mit und ohne einer adulten ADHS gibt. Trotz möglicher dimensionaler Struktur handelt es sich bei der ADHS um eine psychische Störung. Das Abklären funktioneller Beeinträchtigungen könnte vermehrt helfen, Behandlungswürdigkeit festzustellen.
Zusammenfassung. Die beiden Verfahren Adult ADHD Self-Report-Scale-V1.1 (ASRS-V1.1) und ADHS-Selbstbeurteilungsskala (ADHS-SB) sind häufig eingesetzte Instrumente zur Diagnostik einer adulten ADHS. Für beide Verfahren steht allerdings eine Normierung für die deutschsprachige Allgemeinbevölkerung bisher aus. Zur Erstellung von repräsentativen Normwerten der Skalen für die Allgemeinbevölkerung wurden N = 640 Personen (300 Männer, 340 Frauen) in der deutschsprachigen Schweiz rekrutiert. Mit Hilfe von Varianzanalysen mit den Haupteffekten Geschlecht und Alter wurde ermittelt, dass altersspezifische Normen sinnvoll sind. Es wurden daher für beide Selbstbeurteilungsverfahren Normierungen für die Gesamtbevölkerung, als auch für verschiedene Altersränge (18 – 19; 20 – 39; 40 – 64 und über 64) bestimmt. Für beide Selbstbeurteilungsverfahren wurden Prozentränge und Stanine-Werte berechnet. Infolgedessen wurden kritische Werte entwickelt, bei deren Erreichen unbedingt eine genaue ADHS Abklärung stattfinden sollte.
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