The role of environmental transmission of SARS-CoV-2 remains unclear. Thus, the aim of this study was to investigate whether viral contamination of air, wastewater, and surfaces in quarantined households result in a higher risk for exposed persons. For this study, a source population of 21 households under quarantine conditions with at least one person who tested positive for SARS-CoV-2 RNA were randomly selected from a community in North Rhine-Westphalia in March 2020. All individuals living in these households participated in this study and provided throat swabs for analysis. Air and wastewater samples and surface swabs were obtained from each household and analysed using qRT-PCR. Positive swabs were further cultured to analyse for viral infectivity. Out of all the 43 tested adults, 26 (60.47%) tested positive using qRT-PCR. All 15 air samples were qRT-PCR-negative. In total, 10 out of 66 wastewater samples were positive for SARS-CoV-2 (15.15%) and 4 out of 119 surface samples (3.36%). No statistically significant correlation between qRT-PCR-positive environmental samples and the extent of the spread of infection between household members was observed. No infectious virus could be propagated under cell culture conditions. Taken together, our study demonstrates a low likelihood of transmission via surfaces. However, to definitively assess the importance of hygienic behavioural measures in the reduction of SARS-CoV-2 transmission, larger studies should be designed to determine the proportionate contribution of smear vs. droplet transmission.
Zusammenfassung Hintergrund Bleirohre wurden lange Zeit in Trinkwasserinstallationen verbaut, erst seit 1973 wird von ihrer Verwendung in Neubauten dringend abgeraten; dennoch finden sie sich noch in alten Gebäuden. Bleihaltige Legierungen werden daneben bis heute in Bauteilen wie Armaturen verwendet. So resultiert eine vermeidbare Belastung des Trinkwassers. Die gesundheitliche Bedeutung dieser Belastung wird mit einer Senkung des derzeit geltenden Grenzwertes von 10 µg/l auf 5 µg/l durch die 2020 verabschiedete neue EU-Trinkwasserrichtlinie gewürdigt. Diese sieht eine Übergangsfrist von 15 Jahren vor. Ziel der Arbeit Die Relevanz eines strengeren Grenzwertes für Blei im Trinkwasser soll anhand der Ergebnisse von Routineanalysen bewertet werden sowie notwendige Public-Health-Maßnahmen zur Expositionsprophylaxe vulnerabler Gruppen sollen formuliert werden. Material und Methoden Es wurde eine retrospektive Analyse von Routineproben aus der Stadt Bonn durchgeführt, die ein akkreditiertes Trinkwasserlabor in den Jahren 1997–2019 untersucht hatte. Ergebnisse Es konnten 16.060 Proben analysiert werden. 75,36 % dieser Proben waren unterhalb der quantitativen Bestimmungsgrenze. Der Median der quantifizierbaren Proben lag in jedem betrachteten Jahr oberhalb des zukünftigen Grenzwertes für Blei im Trinkwasser. Es konnte kein Effekt der letzten Übergangsfrist von 10 Jahren (2003–2013) festgestellt werden. Diskussion Auch wenn keine systematischen Untersuchungen zur Bleibelastung in deutschen Kommunen vorliegen, ist die Thematik von hoher Aktualität. Bleiexposition durch Trinkwasserinstallationen ist ein vollständig vermeidbares Gesundheitsrisiko, dass jedoch nur bei konsequenter Durchsetzung der geltenden Regeln durch die Gesundheitsbehörden reguliert werden kann. Diese sind hierzu personell, materiell und finanziell ausreichend auszustatten.
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