Cell-to-cell variability in apoptosis signaling contributes to heterogenic responses to cytotoxic stress in clinically heterogeneous neoplasia, such as acute myeloid leukemia (AML). The BCL-2 proteins BAX and BAK can commit mammalian cells to apoptosis and are inhibited by retrotranslocation from the mitochondria into the cytosol. The subcellular localization of BAX and BAK could determine the cellular predisposition to apoptotic death. The relative localization of BAX and BAK was determined by fractionation of AML cell lines and patient samples of a test cohort and a validation cohort. This study shows that relative BAX localization determines the predisposition of different AML cell lines to apoptosis. Human AML displays a surprising variety of relative BAX localizations. In a test cohort of 48 patients with AML, mitochondria-shifted BAX correlated with improved patient survival, FLT3-ITD status, and leukocytosis. Analysis of a validation cohort of 80 elderly patients treated with myelosuppressive chemotherapy confirmed that relative BAX localization correlates with probability of disease progression, FLT3-ITD status, and leukocytosis. Relative BAX localization could therefore be helpful to identify elderly or frail patients who may benefit from cytotoxic therapy. In this retrospective analysis of two independent AML cohorts, our data suggest that Bax localization may predict prognosis of patients with AML and cellular predisposition to apoptosis, combining the actual contribution of known and unknown factors to a final "common path." .
Purpose Tectonic keratoplasties (TK) are used to treat corneal and scleral perforations and to prevent the loss of the eye. In this study, we retrospectively analyzed indications, surgical procedures, and outcomes of eccentric mini and corneo-scleral tectonic keratoplasties with respect to anatomical survival and clear graft survival rates to identify risk factors for graft failure. Methods This retrospective study includes 33 eccentric mini (graft diameter <6 mm) and/or corneo-scleral TK of 32 consecutive patients of a total of 41 TK carried out between 2005 and 2020 in the Eye Center, University of Freiburg, Germany, making up 0.7% of all keratoplasties performed during this period (n = 5557). Patient and graft specific data were extracted from medical files. Anatomical survival—defined as achieving integrity of the globe without further surgical interventions—and clear graft survival—defined as persisting graft clarity—were estimated using the Kaplan-Meier method. We also fitted Cox proportional hazard models to account for factors influencing anatomical and clear graft survival. Results Median duration of anatomical success was 72.5 months (95% confidence interval (CI) 18.1—infinite (inf.)) and median duration of clear graft survival was 29.6 months (95% CI 12.5-Inf.). The 1-year survival rate for anatomical survival was 67.6% (95% CI 52.2% - 87.6%) and for clear graft survival 66.4% (95% CI 50.5%– 87.1%). No enucleation was necessary during this time-period. Non-inflammatory primary causes (n = 14) presented a trend towards better anatomical survival rates (median remained above 0.75 during follow-up) compared to inflammatory primary causes (n = 19, median 18.1 months (95% CI 2.8 - inf.)) and longer clear graft survival (median 29.6 months (95% CI 12.5 - inf.) versus 13.1 months (95% CI 3.2 - inf.)). Corneo-scleral grafts (n = 18) compared to corneal grafts (n = 15) showed a trend towards better anatomical survival (more than 50% of eyes did not fail during follow-up period (95% CI 21.9-Inf. months) versus 18.1 months (95% CI 2.4-Inf.)) and clear graft survival (median 29.6 months (95% CI 12.6-Inf.) versus 6.2 months (95% CI 2.8-Inf.)). Old age (n = 11, 75.2 – 90.1 years) compared to young age (n = 11, 6.2 – 60.2 years) was the only hazard ratio (hazard ratio 0.04 (95% CI 0.002–0.8)) that reached the level of significance (p = 0.03). Conclusion Eccentric TK is helpful in the successful treatment of a variety of severe eye diseases. Patients at young age, with pre-existing inflammatory conditions or corneal TK are at higher risk for anatomical failure as well as clear graft failure and therefore need to be monitored closely.
Chronifiziertes malignes Glaukom nach Kataraktoperation Anamnese Eine 83-jährige Patientin stellte sich Ende 2018 laut Überweisung wegen Tensioentgleisung und neu diagnostiziertem Gesichtsfeldausfall an ihrem linken Auge (LA) in unserer augenärztlichen Ambulanz vor. Die Patientin schilderte, links wie durch einen Schleier zu sehen, welcher schleichend aufgetreten sei und langsam zugenommen habe. Anamnestisch sei das LA seit der Kataraktoperation an beiden Augen 2011 nie so gut gewesen wie das rechte Auge (RA). Weitere ophthalmologische Vordiagnosen bestünden nicht. Ein Trauma sei nicht erinnerlich. Befund Bei Erstvorstellung lag der Visus am LA bei 0,1, am RA bei 0,8. Im Vergleich zu den Refraktionswerten der eigenen Brille (RA:-0,5-1 115°, LA:-2-0,25 114°) zeigte sich in der durchgeführten Autorefraktion eine deutliche Abweichung am Abb. 1 9 Ausgangsbefund des rechten (a) und linken (b) Auges und Befund nach 1 Woche Therapie (rechts c, links d) in der Ultraschallbiomikroskopie (Lin-50, 100 dB, 50 MHz, Axialschnitt, Quantel Medical, Cournon d'Auvergne, Frankreich) Der Ophthalmologe Abb. 2 8 Spectralis-OCT mit RNFL-Darstellung des RA (a) und LA (b) bei Erstvorstellung Abb. 3 8 Gesichtsfeldbefund in der Goldmann-Perimetrie am LA bei Erstvorstellung
Zusammenfassung Hintergrund Da Präsenzveranstaltungen im Sommersemester 2020 durch die Coronavirus-Disease-2019(COVID-19)-Pandemie nicht möglich waren, entwickelten wir einen Online-Untersuchungskurs. Ziel der Arbeit Die Studie untersuchte die Zufriedenheit der Student*innen mit dem Online-Untersuchungskurs und die Auswirkungen auf die praktische „Objective structured clinical examination“(OSCE)-Prüfung. Material und Methoden Der Online-Untersuchungskurs wurde als videobasiertes Tutorial nach dem SMART(Specific, Measurable, Activating, Reasonable, Time-bound)-Prinzip entwickelt und allen Student*innen des Blockpraktikums Augenheilkunde zur Verfügung gestellt. Die Student*innen benoteten am Ende des Semesters den Online-Untersuchungskurs mittels Online-Fragebogen auf einer Ordinalskala von 1 bis 6 und wurden um Freitextkommentare gebeten. Die relative Punktzahl der OSCE-Prüfung am Ende des Semesters wurde mit den Prüfungsergebnissen des vorangegangenen Semesters verglichen. Alle Auswertungen erfolgten anonymisiert. Ergebnisse Es beteiligten sich 67 der 164 Student*innen des Blockpraktikums an der Online-Evaluation (41 %). Die Student*innen fühlten sich auf die praktische Prüfung gut vorbereitet (Mittelwert 2,0; SD 1,0); 70 % der Student*innen (47 von 67) wünschten sich auch zukünftig die Möglichkeit eines digitalen Angebots in Ergänzung zur Lehre vor Ort. Die Prüfungsergebnisse im OSCE waren im Mittelwert mit einer Note von 1,1 sehr gut (SD 0,2; n = 164) und ähnlich zum vorangegangenen Semester (Mittelwert 1,1; SD 0,2; n = 166, zweiseitiger t-Test p = 0,86). Diskussion Der Online-Untersuchungskurs erlaubt es den Student*innen, sich auf die OSCE-Prüfung vorzubereiten. Über die COVID-19-Pandemie hinaus kann die Bereitstellung eines Online-Untersuchungskurses eine gewinnbringende Ergänzung zur Präsenzlehre darstellen.
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