Zusammenfassung
Zusammenfassung
Die Zulassung und Preisbildung neuer Arzneimittel ist in Deutschland, wie in vielen anderen Ländern, reglementiert. Damit fügen sie sich in die umfänglichen Vorgaben zur Strukturierung des Gesundheitswesens ein, die im Wesentlichen das Ziel haben, die Interessen des Leistungsanbieters, der Versichertengemeinschaft als Kostenträger sowie der behandlungsbedürftigen Personen adäquat zu berücksichtigen. Diese Ausgleichsfunktionen sind einer Reihe ethischer Normen unterworfen, die zum Teil explizit das Gesundheitswesen charakterisieren oder häufig auch implizit das genannte Ziel realisieren sollen. Der Artikel rekapituliert relevante ethische Grundlagen der Gesundheitsversorgung, welche einen engeren Bezug zur Preisfindung bei Medikamenten aufweisen. Dabei bedient er sich zweier Fallstudien anhand derer erkennbar wird, wie sich die Zusammenhänge zwischen Normensetzung und Verantwortung auf diesem Gebiet darstellen.
Angesichts des medizinischen Fortschritts und der gesellschaftlichen Entwicklung wird deutlich, dass die verschiedenen Grenzen der medizinischen Versorgung überwunden werden müssen. Digitalisierung ist hierzu ein Schlüssel.
Background/Aims Excellent hospital leadership is essential for the delivery of high-quality care and financial viability of healthcare services. In Germany, the role of chief executive officer of a hospital can be held by an individual with a medical or non-medical background. This study explored the potential differences between the structural and financial parameters of hospitals, depending on the background of their chairperson or chief executive. Methods Publicly available data on financial and structural parameters for 178 hospitals in Germany from the years 2015, 2016 and 2017 were collected and mean values were calculated for all variables. Nearest-neighbour matching was performed to allow comparisons to be made between hospitals with medical and non-medical leadership. Results While the results showed no significant differences between leadership types in terms of financial results, the values for structural characteristics, especially staffing levels, number of inpatient cases and case mix index values, were significantly higher for hospitals with medical leadership versus non-medical leadership. Conclusions Hospital leadership structure is a crucial factor in organisational performance. The presence of a person with a medical background at the top level of hospital management can have a beneficial impact on the delivery of healthcare.
Matthias Zuchowski and Dennis Henzler argue that healthcare leadership needs to adapt to modern demands, highlighting how the involvement of medically-trained individuals in senior leadership could help to balance clinical and financial needs.
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