Background The rising number of total hip and knee arthroplasties and the decreasing availability of physiotherapists require clinically and economically effective rehabilitation approaches. Therefore, the present pilot study investigated the effect of a novel digital-assisted individualized group rehabilitation program on clinical and functional outcomes after total hip and knee arthroplasty. Methods In this randomized controlled pilot study, 26 patients undergoing total knee or hip replacement were randomly assigned to either the intervention group (IG, novel digital-assisted group therapy) or the control group (CG, standard postoperative physiotherapy currently carried out in Germany). The IG received the novel digital-assisted group therapy twice per week for a six-months period, while the CG received individual outpatient therapy depending on the prescription of the supervising physician. The number of therapy sessions was recorded. Moreover, subjective outcomes (EuroQol-5Dimensions (EQ-5D) and Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index (WOMAC)), functional outcome (30 s sit to stand test and timed up and go test (TUG)), as well as gait parameters were quantified preoperatively as well as at three and six months after surgery. Data were analyzed using an analysis of covariance with baseline-adjustment. Results No patient-reported falls, pain, and hospital readmissions were recorded. On average, the IG received more therapy sessions. The clinical and functional outcomes were mainly not significantly different between groups at three- and six-months follow-up, but medium to large effect sizes for the differences in quality of life (EQ-5D) as well as pain, stiffness, and physical function (WOMAC), and TUG performance were observed in favor of the IG. However, the IG showed a higher variability of gait velocity after total joint replacement. Conclusion The digital-assisted rehabilitation had positive effects on quality of life, pain, stiffness, physical function, and TUG performance. Nevertheless, the therapy concept may be improved by adding exercises focusing on gait performance to reduce gait variability. The results indicate that the digital-assisted therapy concept is effective and safe. Therefore, a consecutive full-scaled randomized controlled clinical trial is recommended. Trial registration This study was retrospectively registered on 14/02/2022 in the German Clinical Trial Register (DRKS00027960).
Zusammenfassung Hintergrund Die kontinuierliche passive Bewegung (CPM) der Schulter wird in der orthopädischen Rehabilitation überwiegend bei der postoperativen Mobilisierung des Schultergürtels angewandt. Häufig erfolgt die Anwendung nach Rotatorenmanschettennaht (RM-Naht). Arbeitsunfähigkeit und Therapie von Schultererkrankungen verursachen bedeutende Kosten für das Solidarsystem in Deutschland. Methode In einer Literaturanalyse wurden daher Studien sowie Übersichtsarbeiten zur CPM in wissenschaftlichen Datenbanken identifiziert und in Bezug auf das funktionelle Outcome insbesondere nach operativen Eingriffen am Schultergelenk analysiert. Die Qualität der Studien wurde mittels Cochrane Collaborationʼs Risk of Bias Tool bewertet. Ergebnis Nach Rotatorenmanschetten-Naht wurde in klinischen Studien überwiegend eine schnellere Verbesserung des Schmerzniveaus und der Schulter-Beweglichkeit bei Nutzung der CPM-Behandlung gegenüber anderen Behandlungsformen aufgezeigt. Bei Schultersteife konnten nur Arbeiten mit Anwendung der CPM in der konservativen Therapie gefunden werden, wobei ebenfalls über eine Verbesserung des Schmerzniveaus berichtet wurde. Hinsichtlich des Einsatzes bei Schulter-Impingement, Humeruskopffraktur oder nach Implantation einer Schulterendoprothese konnten keine aussagekräftigen Studien gefunden werden. Die gesundheitsökonomischen Effekte des Einsatzes von CPM werden kontrovers diskutiert. In den zur Verfügung stehenden Arbeiten werden Gerät- und Begleitkosten unterschiedlich bewertet. Schlussfolgerung Die analysierten klinischen Studien zeigten insgesamt positive Effekte bei einer Nutzung der CPM-Therapie, d. h. eine schnellere Verbesserung des Schmerzniveaus und der Schulter-Beweglichkeit, im Rahmen der postoperativen Nachbehandlung des Schultergürtels nach Rotatorenmanschetten-Naht sowie der konservativen Behandlung der Schultersteife. Bei anderen Entitäten sind bislang keine aussagekräftigen Arbeiten in der Literatur verfügbar. Da die gesundheitsökonomischen Effekte des Einsatzes von CPM bislang kontrovers betrachtet werden, sollten mögliche gesundheitsökonomische Vorteile des Einsatzes einer CPM-Behandlung durch nachfolgende Untersuchungen evaluiert werden.
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