A perilymph fistula is a possible cause for sudden unilateral sensory deafness. In this retrospective study the data of 73 patients with unilateral sudden deafness were analyzed. All of them underwent an exploratory tympanotomy during which both windows were packed with soft tissue. Postoperatively all patients received rheological therapy with pentoxifyllin and steroids. The following possible prognostic indicators were analyzed: age, sex, tinnitus, vertigo, vomiting, spontaneous nystagmus, positive fistula test, time between onset of symptoms and therapy, intraoperative proof of a perilymph fistula, and signs of barotrauma in the patient's history. A significant postoperative recovery of the hearing loss (>20%) was found in 29 patients (39.7%) (group 1), and 44 patients (60.3%) showed only an increase of <20% (group 2). The statistical analyses showed the following significant difference: The symptoms vertigo (p=0.002) and spontaneous nystagmus (p=0.014) occurred more frequently in group 2 (patients with a poor hearing recovery) than in group 1. Patients with a barotrauma,however, had an overproportionally good outcome (50-100% hearing recovery). A perilymph fistula was seen intraoperatively equally often in both groups. In summary, the symptoms vertigo and spontaneous nystagmus are indicators of complex damage in cases of sudden deafness and are associated with a worse prognosis concerning hearing recovery. Exploratory tympanotomy in combination with drug treatment is a reasonable therapy as an ultima ratio in every case of unilateral sudden deafness.
Zusammenfassung
Der Ausfall der ?rztin/des Arztes in eigener Praxis durch Unfall, Krankheit
oder Tod macht sofortige Ma?nahmen erforderlich, um den Praxisbetrieb
aufrechtzuerhalten und eine beruflich wie privat existenzgef?hrdende
Situation zu verhindern. Die notwendigen ?Erste-Hilfe-Ma?nahmen? lassen sich
auf Basis eines individuellen Notfallplans ermitteln. Dieser kann sinnvoll
durch eine m?glichst umfassende Einsch?tzung der hypothetischen
Ausfallszenarien erstellt werden, um danach einen eigenen ?juristischen
Notfallkoffer? zusammenzustellen. Dieser Beitrag soll dazu eine
Hilfestellung geben und f?r die wichtigen eigenen Vorsorgethemen
sensibilisieren. Bei der individuellen Ausgestaltung der auf die konkreten
Lebenssachverhalte zugeschnitten Ma?nahmen und Verf?gungen ist die
Einbeziehung eines Beraters, etwa des Steuerberaters der Praxis, eines
Rechtsanwalts und/oder eines Notars, zu empfehlen.
ZusammenfassungNach einleitender Übersicht über die Rahmenbedingungen vertragsarztrechtlicher Honorarabrechnung sowie möglicher strafrechtlicher Implikationen werden die Grundsätze der Abrechnungsprüfung auf Rechtmäßigkeit und Plausibilität in der vertragsärztlichen Versorgung dargestellt. Anhand von beispielhaften Entscheidungen aus der Rechtsprechung werden die Falltypen der sachlich-rechnerischen Richtigstellung und Plausibilitätsprüfung aufgezeigt, speziell im Hinblick auf die Verpflichtung zur persönlichen Leistungserbringung am Beispiel des ermächtigten Arztes.
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