Lymph vessels can be divided anatomically into visceral and somatic, and detection of extramesorectal lymph nodes does not call for lateral lymphadenectomy. Primary rectal cancer confined to the organ metastasizes within the mesorectum and does not invade extraregional lymph nodes. The mesorectum is the major visceral route for caudocranial metastatic spread.
ZusammenfassungPatienten und Methode: In der Zeit zwischen Oktober 1999 und August 2000 fertigten wir bei 16 Patienten mit einem primären Rektumkarzinom einen Tag vor der geplanten Operation eine Lymphszintigraphie des Rektums mit Früh-und Spätaufnah-men in ventraler und lateraler Projektion an. Im Rahmen einer Rektoskopie wurde radioaktiv markiertes Nanokolloid streng submukös injiziert. Alle Patienten wurden kontinenzerhaltend mit totaler mesorektaler Exzision rektumreseziert.Ergebnisse: In der Lymphszintigraphie kamen bei zwölf der 16 Patienten nur mesorektale und bei vier der 16 Patienten zusätzlich auch extramesorektale iliakale Lymphknoten zur Darstellung. Die markierten Lymphknoten konnten bei den Patienten intraoperativ mit der Gammasonde Scintiprobe MR-100 mit gekröpfter Sonde 15B (Fa. Pol.hi.tech., Carsoli, Italy) eindeutig identifiziert und entfernt werden. Die Aktivität wurde nochmals an den entnommenen Präparaten außerhalb des Operationssitus gemessen. Die histologische Aufarbeitung des Materials ergab tumorfreie Lymphknoten. Schlüsselwörter: Lymphsequenzszintigraphie . Rektumkarzinom . Lymphknotenmetastasen . Mesorektum AbstractPatients and Method: Between October 1999 and August 2000 16 patients with a primary rectal cancer underwent rectal lymphscintigraphy with early and late scans in a.-p. and lateral projections one day prior to operation. On rectoscopy radioactive marked nanocolloid was injected submucosally. All patients underwent continencepreserving anterior resection with total mesorectal excision. In all specimens vascular integrity was conformed by angiography of the arteria rectalis superior.Results: Lymphscintigraphy showed only mesorectal lymph nodes in twelve out of 16 patients. In four of the 16 patients additional extramesorectal iliac lymph nodes were detected. The lymph nodes could be identified and removed intraoperatively using a gamma probe. Activity was measured again in the resected specimens. Histologic examination showed tumor-free lymph nodes only.
scite is a Brooklyn-based organization that helps researchers better discover and understand research articles through Smart Citations–citations that display the context of the citation and describe whether the article provides supporting or contrasting evidence. scite is used by students and researchers from around the world and is funded in part by the National Science Foundation and the National Institute on Drug Abuse of the National Institutes of Health.
customersupport@researchsolutions.com
10624 S. Eastern Ave., Ste. A-614
Henderson, NV 89052, USA
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Copyright © 2024 scite LLC. All rights reserved.
Made with 💙 for researchers
Part of the Research Solutions Family.