Hintergrund
Die regelmäßige Therapie mittels intravitrealer operativer Medikamentenapplikation (IVOM) und die damit verbundenen Kontrolluntersuchungen stellen für viele Patienten eine große Herausforderung dar, die bis zum Behandlungsabbruch führen kann. Das modifizierte blockweise Treat-and-Extend(TAE)-Schema verfolgt das Ziel, mit möglichst wenigen Kontrollvisiten stabile Netzhaut- und Visusbefunde zu erreichen und dadurch die Belastung der Patienten zu minimieren.
Methoden
Diese monozentrische retrospektive Studie untersuchte Behandlungsverläufe von insgesamt 387 Patienten mit neovaskulärer altersbedingter Makuladegeneration (AMD), diabetischem Makulaödem (DMÖ), Venenastverschluss (VAV) und Zentralvenenverschluss (ZVV), bei denen das TAE-Regime jeweils in 3er-Blöcken angewendet wurde. Primärer Endpunkt war das Erreichen eines Injektionsintervalls von 12 Wochen.
Ergebnisse
Durch die blockweise applizierte IVOM konnte die Netzhautdicke signifikant reduziert und der Visus verbessert werden. Über die verschiedenen Indikationen konnte im Mittel ein Behandlungsintervall von 2 Monaten erreicht werden.
Schlussfolgerung
Ein in 3er-Blöcken angepasstes TAE-Schema im Rahmen der IVOM kann bei reduzierter Patientenbelastung zu stabilen Netzhaut- und Visusbefunden führen.
Purpose
To investigate the lower visual acuity threshold for recommending intravitreal injection therapy (IVI). The lower limit of 1.3 logMAR best-corrected visual acuity (BCVA) was adopted in 2006 and has been maintained since then.
Methods
In this retrospective study, data from patients with a logMAR BCVA ≤ 1.3 and 24 months follow-up were analysed. We included patients with neovascular age-related macular degeneration (nAMD), diabetic macular oedema (DME), or retinal vein occlusion (RVO).
Results
The data from 164 patients (nAMD: 107; DME: 15; RVO: 42) were analysed. We observed a significant improvement at all time intervals (0 to 6, 6 to 12, 12 to 18, and 18 to 24 months after initiating IVI) compared to baseline. Across all indications, median BCVA improved from 1.4 to 1.0 within the first 6 months and remained stable within 24 months. Patients received a median of 5 and 10 injections within 6 and 24 months, respectively. Median foveal retinal thickness was 594.5 μm at baseline and dropped to 244.5 μm, 235.5 µm, 183 µm, and 180 µm during the four consecutive time intervals.
Conclusion
Patients with nAMD, DME, and RVO with poor baseline BCVA may also benefit from intravitreal therapy with VEGF-inhibitors. In the present study, we observed functional and morphological improvement over 2 years irrespective of the underlying macular disease. Those patients should not be excluded from therapy.
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