Tube feeding (TF) with elemental diets was used as primary therapy in 25 patients with an acute phase of Crohn's disease (CD). Feed was infused continuously via a nasoduodenal tube in a dosage of 2600-3200 kcal/day. The Crohn's disease activity index (CDAI), the serum levels of a1-antitrypsin, C-reactive protein (CRP) and haptoglobin were used as parameters for disease activity; the body weight and the serum levels of albumin, prealbumin and transferrin were parameters for the nutritional status. Disease activity could be reduced in the total group by TF shown by a reduction of CDAI from 269 +/- 72 to 174 +/- 103, a1-antitrypsin from 449 +/- 160 to 378 +/- 147 mg/dl, CRP from 6.12 +/- 5.6 to 3.23 +/- 5.4 mg/dl and haptoglobin from 414 +/- 167 to 344 +/- 152 mg/dl. Nutritional status was improved (body weight 83 +/- 12% to 87 +/- 10% ideal body weight, prealbumin 20.2 +/- 7.7 to 29.7 +/- 9.5 mg/dl, and transferrin 229 +/- 107 to 310 +/- 103 mg/dl). Albumin did not change significantly. In 15 patients the CDAI was reduced to levels below 150. These patients were characterized as responders. In ten patients a normalization of CDAI could not be achieved and therapy had to be changed. With a stepwise linear discriminant analysis it could be demonstrated that patients with colonic disease and fever do not react to TF, with a probability of 90%. We conclude that TF can be used as primary therapy for the acute phase of CD in patients with small bowel disease. In patients with colonic disease and fever it is not as effective.
Sondenernährung mit Elementar- und Peptiddiäten wird zur Therapie der akuten Phase des Morbus Crohn verwendet. Das Therapieziel besteht in einer Verbesserung des Ernährungszustandes bei weitge-hender Ruhigstellung des Magen-Darm-Traktes und gleichzeitiger Ausschaltung aller exogenen Noxen. 15 Patienten mit akuter Phase des Morbus Crohn wurden insgesamt 323 Tage über eine Nasoduodenalsonde ausschlieβlich mit chemisch definierter Diät ernährt: 7 Patienten mit der Elementardiät BSD® und 8 Patienten mit der Peptiddiät Peptisorb®. Untersucht wurden die Häufigkeit bakterieller Kontamination der unter semisterilen Bedingungen hergestellten Nährlösungen und die klinische Relevanz (Stuhlfrequenz, Körpertemperatur und Leukozy-tenzahl) der Zufuhr kontaminierter Lösungen. In alien 36 mittels Anreicherungsverfahren untersuchten BSD®- Lösungen konnten Keime nachgewiesen werden; am häufigsten Streptokokken und Bacillus spp. Ohne Anreicherungsverfahren waren bei 12% aus BSD®-Lösungen und bei 81% aus Peptisorb®-Lösungen Bakterien kultivierbar; in den BSD®-Lösungen am häufigsten Streptokokken und in den Peptisorb®-Lösungen E.coli, Bacillus spp. und aerobe Sporenbildner. Stuhlfrequenz, Körpertemperatur und Leukozytenzahl zeigten keinen signifikanten Unterschied nach Zufuhr kontaminierter Lösungen gegenüber den Kontrollen. Eine Verschlechterung des Krankheitsbildes konnte bei keinem Patienten beobachtet werden.
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