• Students provided with cadaver CT scans achieved 27 % higher scores in anatomy. • Radiological education integrated into gross anatomy is highly appreciated by medical students. • Simultaneous physical and virtual dissection provide unique conditions to study anatomy.
This article presents a new way of teaching by integrating both anatomy and radiology using three-dimensional image post-processing tools. One preclinical and one clinical module were developed for integrated teaching of anatomy and radiology. Potential benefits were assessed by anonymous evaluation among the 176 participating students. The students highly appreciated the new approach, especially the high degree of interactivity with the post-processing software and the possibility to correlate the real dissection with the virtual dissection. Students agreed that three-dimensional imaging and postprocessing improved their understanding of difficult anatomical topics and topographical relations. We consider the new approach to provide great additional benefits for participating students regarding preparation for everyday clinical practice. In particular, it imparts familiarity with imaging and image post-processing techniques and may improve anatomical understanding, radiological diagnostic skills and three-dimensional appreciation.
• Cadaver-specific contrast-enhanced post-mortem CT (CEPMCT) is feasible in the medical curriculum. • CEPMCT yields significantly improved learning performance in head and neck anatomy (p<0.01). • CEPMCT is highly appreciated by medical students and used in tutor- or self-guided modes.
Alle internationalen Empfehlungen zum Management des schwierigen, mit konventionellen Mitteln nicht beherrschbaren Atemweges beinhalten als "ultima ratio" die Notfallkoniotomie. Diese invasive Notfalltechnik stellt eine relativ sichere und schnelle Möglichkeit der notfallmäßigen Atemwegsicherung dar. Dennoch kann die Notfallkoniotomie insbesondere in der Prähospitalphase mit Komplikationen behaftet sein. Als Verfahren stehen die chirurgisch-anatomische Präpariertechnik und diverse Punktionsverfahren zur Verfügung. Neben der reinen Beherrschung der Notfalltechniken muss sich der potentielle Anwender bereits vor dem Notfall über die Indikationen der Notfallkoniotomie, den entsprechenden Entscheidungsprozess und das gewählte Vorgehen bei einer schwierigen Atemwegsicherung im Klaren sein. Diese invasive Notfalltechnik muss trainiert werden, um sie im Ernstfall effektiv einsetzen zu können. Hierbei eignen sich sowohl Kurse an Leichenpräparaten als auch an Phantommodellen.-1 -
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