BF-200 ALA is a very effective, well-tolerated new formulation for AK treatment with PDT and is superior to a registered MAL medication. Efficacies and adverse events vary greatly with the different light sources used.
Rosazea ist eine häufige, entzündliche, vornehmlich das Gesicht betreffende Dermatose vorzugsweise des Erwachsenenalters. Die Erkrankung zeichnet sich durch einen chronischen, schubhaften Verlauf aus, wobei klinisch-morphologisch unterschiedliche Schweregrade abgegrenzt werden können. Im Initialstadium können flüchtige Erytheme im Gesicht auftreten, welche später persistieren. Weiterhin sind Teleangiektasien -hauptsächlich an den Wangen -sehr häufig. Papeln und Papulopusteln sind für den Schweregrad II typisch. Auch an das Gesicht angrenzende Hautareale wie Hals, Brust, Rücken und Kopfhaut können betroffen sein. Andere Formen sind durch ein Lymphödem und eine diffuse Hyperplasie des Bindegewebes und der Talgdrüsen, sogenannte Phyme, gekennzeichnet. Diese können mit den anderen Hautveränderungen vergesellschaftet sein oder auch unabhängig von diesen auftreten. Die Erkrankung betrifft häufig auch die Augen. Das klinische Erscheinungsbild der Rosacea papulopustulosa kann dem der Akne ähneln, es fehlen jedoch Komedonen und die Patienten sind deutlich älter als typische Aknepatienten. Auch wird bei Rosazea noch diskutiert, ob es sich um eine primär follikuläre Erkrankung handelt.Es liegen nur wenige größere Studien zur Epidemiologie der Rosazea vor. In einer aktuellen Studie aus Großbritannien wurde eine Inzidenz von 1,65/1 000 Personenjahren (Definition der Inzidenz: X neue Fälle/100 000 Einwohner/Jahr, d. h. 165/100 000 Einwohner/Jahr) festgestellt, mit jährlich 4 000-5 000 neu diagnostizierten Fällen [1]. Die Prävalenz der Rosazea wurde in verschiedenen Studien untersucht, allerdings bestehen zwischen den Ergebnissen erhebliche Diskrepanzen. So ermittelte eine deutsche Studie in einer Kohorte mit 90 880 Personen eine Prävalenz der Rosazea von 2,3 % [2], eine in Schweden durchgeführte Studie, in der 809 Arbeiter untersucht wurden, hingegen eine Prävalenz von 10 % [3]. In einer estnischen Studie wurde bei 348 Angestellten eine Prävalenz von sogar 22 % festgestellt, allerdings war die untersuchte Zielgruppe 30 Jahre oder älter, was die Prävalenz automatisch erhöht, da die Erkrankung gewöhnlich erst im höheren Lebensalter auftritt [4]. Tatsächlich erfolgt in 80 % der Fälle die Diagnose einer Rosazea im Alter von 30 Jahren oder später [1]. Interessanterweise zeigen sich bezüglich der betroffenen
BackgroundTwo phase III trials of photodynamic therapy (PDT) with BF-200 ALA, a recently approved nanoemulsion formulation of 5-aminolaevulinic acid (ALA) demonstrated high clearance rates in mild-to-moderate actinic keratosis (AK). The comparison to a registered methyl aminolaevulinate (MAL) cream demonstrated significantly superior total patient clearance rates.ObjectivesTo evaluate long-term efficacy and safety of PDT for AK 6 and 12 months after the last PDT with BF-200 ALA, MAL or placebo.MethodsThe follow-up phase (FUP) was performed with patients of two phase III studies. Both studies compared BF-200 ALA with placebo, one of the studies additionally with MAL. Overall recurrence rates and various subgroups (light source, lesion severity, lesion location, complete responders after first PDT) were assessed 6 and 12 months after the last PDT.ResultsRecurrence rates were similar for BF-200 ALA and MAL, with a tendency to lower recurrence rates for BF-200 ALA. The proportion of patients who were fully cleared during PDT and remained completely clear for at least 12 months after PDT were 47% for BF-200 ALA (both studies) and 36% for MAL treatment. The subgroup that was illuminated with narrow wavelength LED lamps reached 69% and 53% for BF-200 ALA (both studies, respectively) and 41% for MAL. No safety concerns were reported.ConclusionsThe FUP data confirmed the high efficacy and safety of PDT with BF-200 ALA. The slightly lower recurrence rates after BF-200 ALA treatment compared with MAL treatment enhanced the better treatment outcome due to the significantly superior efficacy.
Topical MAL PDT using a LED is an effective treatment for multiple AKs.
In a double-blind, randomized, paired trial lasting 14 days in 72 patients with moderately severe atopic eczema, hamamelis distillate cream (5.35 g hamamelis distillate with 0.64 mg ketone/100 g) was compared with the corresponding drug-free vehicle and 0.5% hydrocortisone cream, and reductions of the basic criteria of severe atopic eczema (delta values of the sum scores), i.e. itching, erythema and scaling, were evaluated. Thirty-six patients in each group were treated, which allowed the detection of a 10% difference between verum and control (confirmatory study). Effects were compared using Wilcoxon's test. The mean sum scores of the basic criteria of the test areas were 5.3-5.5. All treatment regimens significantly reduced itching, erythema and scaling after 1 week. Hydrocortisone proved superior to hamamelis distillate. The basic criteria scores decreased by 2.7 and 1.6, respectively. The delta values of the minor criteria and the global rating of efficacy were also used to indicate the difference between these preparations. Hamamelis distillate cream, however, did not differ from the vehicle. Mean delta values of basic criteria were 1.8 and 2.0, respectively. All preparations were well tolerated. Unwanted cutaneous reactions occurred in six patients, although due to their inflammatory nature and their confinement to vehicle-treated patients, they may not represent true adverse effects but rather a lack of efficacy. The results prove the superiority of low-dose hydrocortisone cream over hamamelis distillate cream, and the therapeutic outcome following this preparation was no better than following the base preparation. The mild, yet unmistakable anti-inflammatory effect of hamamelis cream in experimental models of inflammatory skin disease was thus not reflected by an efficacy in patients with atopic eczema greater than that obtained from the base preparation.
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