2003
DOI: 10.1055/s-2003-36991
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Die emotionale Zufriedenheit von Patienten mit der anästhesiologischen Betreuung

Abstract: The inquiry of subjective patient impressions can be performed in anaesthesia departments without much effort. The results help to identify and avoid psycho-vegetative stressing situations and to improve patient satisfaction with anaesthesia.

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“…However, our results are consistent with data in the literature. [27][28][29] For example, Information dimension score was lower in women and patients below 55 years whereas patients above 55 years showed higher scores for Discomfort, Pain, and Global Index. Also, American Society of Anesthesiologists physical status below II was associated with a lower satisfaction in the Attention dimension and Global Index.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…However, our results are consistent with data in the literature. [27][28][29] For example, Information dimension score was lower in women and patients below 55 years whereas patients above 55 years showed higher scores for Discomfort, Pain, and Global Index. Also, American Society of Anesthesiologists physical status below II was associated with a lower satisfaction in the Attention dimension and Global Index.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Ängste vor Narkosekomplikationen ha ben eine relevante Prävalenz [24,32] und sind subjektiv für den Patienten von erheb licher Bedeutung [26,30,36]. Auch gibt es Hinweise darauf, dass eine Reduktion prä operativer Angst mit einem verbesserten postoperativen Outcome vergesellschaftet sein könnte [22].…”
Section: Angsterlebenunclassified
“…Mit Wegweisern und Türschildern versehen transportieren sie die Anästhesiologie aus ihrer Abgeschlossenheit des Operationstraktes und wecken bei Patienten und Operateur besonders früh das Bewusstsein für die Anästhesie. Die Planbarkeit der Anästhesievorbereitung wird von den Patienten als angenehm aufgenommen [10]. Andererseits kann diese Professionalisierung der Prozesse weitere Distanz zwischen dem individuellen Anästhesist und seinem Patienten schaffen, besonders wenn durch Schichtdienst oder verlängerte OP-Saal-Präsenz der präoperative persönliche Kontakt auf der Strecke bleibt.…”
Section: 2unclassified