2017
DOI: 10.1002/msc.1185
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Aerobic and resistance exercise in systemic sclerosis: State of the art

Abstract: Patients with SSc without pulmonary involvement can be recommended to be as physically active as the general population. Patients with mild pulmonary involvement can be recommended to be physically active by engaging in exercises of moderate intensity and to participate in moderate-load resistance exercises. Health professionals should inform patients with SSc about the importance of physical activity and avoidance of a sedentary lifestyle.

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Cited by 32 publications
(41 citation statements)
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“…In line with earlier exercise studies in SSc (de Oliveira et al, ; Rannou et al, ), our participants experienced that PA/exercise reduced pain and improved physical and aerobic capacity, muscle strength and quality of life. Our participants experienced how PA/exercises improved blood circulation and that they could have the potential to reduce the risk of digital ulcers and even the need of amputation.…”
Section: Essential For Life and Healthsupporting
confidence: 90%
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“…In line with earlier exercise studies in SSc (de Oliveira et al, ; Rannou et al, ), our participants experienced that PA/exercise reduced pain and improved physical and aerobic capacity, muscle strength and quality of life. Our participants experienced how PA/exercises improved blood circulation and that they could have the potential to reduce the risk of digital ulcers and even the need of amputation.…”
Section: Essential For Life and Healthsupporting
confidence: 90%
“…Functional muscle endurance in shoulder‐ and hip flexion and muscle strength in the lower extremity is reduced in SSc, regardless of subtype (Lima et al, ; Pettersson et al, ). Further, individuals with SSc often suffer from dyspnea (Willems et al, ), reduced aerobic capacity (de Oliveira et al, ) and reduced capacity for walking and running (de Oliveira, Portes, Pettersson, Alexanderson, & Bostrom, ; Pettersson et al, ). A majority of individuals with SSc (de Oliveira et al, ; Liem et al, ; Pettersson et al, ) do not meet the World Health Organization's (WHO's) recommendations of health‐enhancing physical activities (PA) (World Health Organization, ).…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
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“…BeianderenErkrankungenähnlicherSchwerekanneinindividuell angepasstes körperliches Training, das vor allem auf die Verbesse-rungderAusdauerausgerichtetist,denKrankheitsfolgenentgegenwirken. Dass dies auch bei der Sklerodermie möglich ist, zeigen verschiedene, allerdings nicht randomisiert-kontrollierte Studien [35].EingeschränktgiltdieswohlauchfürPatientenmiteinerpul-monalenBeteiligung,LungenfibrosemitpulmonalerHypertonie, wobei mehr noch als bei Sklerodermie-Patienten ohne Lungenbeteiligung auf die reduzierte kardiopulmonale Belastbarkeit zu achtenist,diebeischwererAusprägungeineTrainingseignungauch ausschließenkann. AerobesTrainingistbeidersystemischenSkleroseabernoch auseinemanderenGrundinteressant.AusUntersuchungenmit PatientenmitperiphererAVKweißmanseitlangem,dasseinAusdauertraining auf dem Ergometer oder Laufband die periphere Mikrozirkulation in den Beinen verbessern und die schmerzfreie Gehstreckeverlängernkann [36].Einerandomisiert-kontrollierteStudie zeigte nun, dass auch bei Sklerodermie-Patienten ein gezieltes 12-wöchigesAusdauertraininginsbesonderemitHandergometern, wenigermitFahrradergometern,indenHändenzueinerverbesser-tenperipherenSauerstoffaufnahmeundvermindertenSchmerzen imRahmenderRaynaud-Symptomatikführte [37].Angabenzuobjektivierbaren Parametern der körperlichen Leistung wurden allerdingsnichtgeliefert.DieUntersuchungdeutetdaraufhin,dassein gezieltesAusdauertrainingderbetroffenenExtremitätenalternativ oder im Wechsel mit CO 2 -BädernzurnachhaltigenVerbesserung der Mikrozirkulation eingesetzt werden kann.…”
Section: Medizinische Trainingstherapieunclassified