2000
DOI: 10.1093/pubmed/22.3.275
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Age, sex and practice variations in the use of statins in general practice in England and Wales

Abstract: There are large age, sex and inter-practice variations in the use of statins in primary care, which are poorly explained by measures of health need. Developing and implementing clinical guidelines to accompany the introduction of new drugs for the management of common chronic disorders should be seen as a priority for GPs, primary care groups and the National Institute of Clinical Excellence.

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“…6 20 25 26 Prescribing rates have been found to be lower in patients aged over 75 years for statins 23 25 27 and b blockers. 28 29 Prescribing rates of statins are positively associated with GP diagnoses of CHD 25 and with expected rates of CHD prevalence. 26 In another study, those people with a more recent date of diagnosis of CHD had a better chance of receiving a statin.…”
mentioning
confidence: 99%
“…6 20 25 26 Prescribing rates have been found to be lower in patients aged over 75 years for statins 23 25 27 and b blockers. 28 29 Prescribing rates of statins are positively associated with GP diagnoses of CHD 25 and with expected rates of CHD prevalence. 26 In another study, those people with a more recent date of diagnosis of CHD had a better chance of receiving a statin.…”
mentioning
confidence: 99%
“…This corroborates findings that inequalities in care and data recording for CHD patients exist, with women and the elderly less likely to receive procedural and drug interventions. [27][28][29][30] These inequalities have implications for the use of drug data as disease markers and the possibility that such search strategies may perpetuate inequalities in care by failing to identify patients not on prophylactic agents. Variables such as ethnicity and socio-economic status were not available and so not investigated.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Nur 25% der Personen in der Primärpräventi-on nahmen das Medikament nach 2 Jahren noch ein [11]. Ein ähnliches Ergebnis erbrachte eine andere Studie, in der die Therapietreue von 34.000 Patienten im Alter von über 65 Jahren (Durchschnittsalter 74 Jahre) untersucht wurde: 60% der Patienten setzten die Therapie innerhalb eines Jahres ab oder nahmen nur weniger von Statinen in Deutschland, dennoch muss davon ausgegangen werden, dass äl-tere und alte Patienten und besonders älte-re Frauen und multimorbide Patienten im Durchschnitt seltener eine Therapie mit Statinen erhalten als jüngere Patienten mit einem vergleichbaren kardiovaskulären Risikoprofil [5,12,15,36]. Wenn Statine verschrieben werden, werden zudem die empfohlenen Werte in aller Regel nicht dauerhaft erreicht [34,36] …”
Section: Complianceunclassified
“…Frauen, die in jünge-rem Lebensalter in geringerem Maße von kardiovaskulären Erkrankungen betroffen sind, erkranken mit höherem Lebensalter vermehrt an der koronaren Herzkrankheit (KHK), sodass sich die Inzidenz in der Altersgruppe der über 75-jährigen Frauen der der Männer nahezu angleicht [14]. Äl-tere Patienten und besonders ältere Frauen erhalten im Durchschnitt seltener eine Therapie mit HMG-CoA-Reduktaseinhibitoren (Statinen) als jüngere Patienten mit einem vergleichbaren kardiovaskulären Risikoprofil [5,12,15].Spezifische Therapieempfehlungen zur Statintherapie fehlen für alte und sehr alte Patienten. Neben Empfehlungen zur Lebensführung finden sich meist allgemeine Empfehlungen für die Gesamtpopulation der Patienten über 65 Jahre [8,10].…”
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