PTCA of the LAD via the internal thoracic artery graft with ultrasonic Doppler measurements for the evaluation of the result -a case report with literature reviewSummary The report presents a transluminal angioplasty (PTCA) of a severe stenosis of the left anterior descending artery (LAD) behind the anastomosis; the internal thoracic artery (ITA) graft was used as a conduit. Before and after the PTCA the changing of velocity flow patterns under rest and stress conditions with a handgrip-maneuver were measured with a noninvasive transthoracic ultrasound Doppler system. The mean diastolic velocity, which represent coronary perfusion through the ITA graft, increased after successful PTCA at rest and under stress conditions. An additional increasing of the mean diastolic velocity at rest and under stress conditions was seen after six months before the catheterization proposing no signs of restenosis. For this reason the vessel could be classified prospectively patent. This could be confirmed during coronary angiography.We also present a review of the published reports concerning PTCA of ITA grafts and PTCA of the native vessel using the ITA as a conduit. In this review 286 cardiac interventions on 273 patients with a primary rate of success of 87 % could be counted, the documented rate of restenosis was 30 %, and the rate of complication was approximately 1%. The PTCA in ITA grafts or of the native vessel via ITA grafts, respectively, represent an alternative to reoperation.The ultrasound-duplex measurements are gaining an increasing significance for the noninvasive patency rate and post-interventional monitoring of the long-term PTCA result. With the augmentation of the ITA as a coronary bypass and expected increase of postoperative interventions, a noninvasive tool is necessary.Zusammenfassung Wir berichten über die PTCA einer hochgradigen Stenose des Ramus interventricularis anterior (RIVA) distal der Anastomose eines Arteria-thoracica-interna-Bypasses, wobei die Intervention via des Bypassgefäßes erfolgte. Vor und nach der perkutanen transluminalen Ballonangioplastie (PTCA) wurde eine nichtinvasive transkutane Ultraschall-Duplex-Untersuchung des Bypassgefäßes in Ruhe und unter Handgrip-Belastung mit Aufzeichnung der verschiedenen Geschwindigkeitsprofile durchgeführt. Es zeigt sich, daß nach der erfolgreichen PTCA die mittlere diastolische Flußgeschwindigkeit, welche ein Maß für den koronaren Blutfluß in diesem Bypassgefäß darstellt, sowohl in Ruhe als auch unter Belastung größer ist als vor der PTCA. Nach sechs Monaten konnte das Gefäß vor der Kontrollkoronarangiographie richtig als offen klassifiziert werden.Weiterhin wird eine Übersicht über die bisher veröffentlichten Fälle einer PTCA der Arteria-thoracica-interna-Bypassgefäße und einer PTCA von Nativgefäßen mit Verwendung der Arteria thoracica interna (ITA) als Conduit vorgestellt. Es fanden sich insgesamt ZFK 501