2012
DOI: 10.1016/j.jse.2011.02.012
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Arthroscopic suture bridge transosseus equivalent fixation of rotator cuff tendon preserves intratendinous blood flow at the time of initial fixation

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“…In a recent study, the blood flow at the repair site in 18 patients was measured by Doppler during standard medial knotted suture bridge fixation and the results showed a significant decline (44.6%) in the blood flow after placement of the second row of implants. [19] It is claimed that this decline in blood flow can compromise tendon healing. Furthermore, in the medial knotted technique, there may be a possibility of strangulation, which may worsen the blood flow and cause a relatively quick necrosis of the rotator cuff tendon at the medial row.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…In a recent study, the blood flow at the repair site in 18 patients was measured by Doppler during standard medial knotted suture bridge fixation and the results showed a significant decline (44.6%) in the blood flow after placement of the second row of implants. [19] It is claimed that this decline in blood flow can compromise tendon healing. Furthermore, in the medial knotted technique, there may be a possibility of strangulation, which may worsen the blood flow and cause a relatively quick necrosis of the rotator cuff tendon at the medial row.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…The gold standard of transosseous fixation of the rotator cuff to the tuberosity as described in open techniques has yet to be consistently met with arthroscopic techniques. Christoforetti et al 9 discussed the issue of intratendinous blood flow after arthroscopic suture bridge transosseous equivalent fixation of the rotator cuff. 4,5 As a result, newer arthroscopic techniques, such as double row fixation and transosseous equivalent techniques, were developed in an attempt to reproduce the secure transosseous fixation often performed in open rotator cuff repair surgery.…”
Section: Current Challenges In Rotator Cuff Repairmentioning
confidence: 99%
“…Bei den neueren Bridging-Techniken kommt es, insbesondere durch Verstärkung der medialen Reihe durch zusätzliche Sehnenperforationen mit oder ohne Knoten, zu einer zusätzlichen Steigerung der Primär-stabilität [1,14]. Als Preis für diese erhöh-te mechanische Stabilität sind die zusätzli-chen Sehnenperforationen, die Erhöhung des Nahtmaterialvolumens in und auf der geschädigten Sehne und der dazugehöri-ge Gewebestress zu nennen [6,15]. Christoforetti et al konnten in einer intraoperativen Fallserie mit 18 konsekutiven Patienten mittels Laser-Doppler-Sonde eine signifikante Reduktion des intratendinö-sen Blutflusses von 44,7% nach Setzen der lateralen Reihe der Suturebridge (medial 4 Sehnenperforationen mit 2 Knoten) nachweisen [6].…”
Section: Nahttechnikenunclassified
“…Als Preis für diese erhöh-te mechanische Stabilität sind die zusätzli-chen Sehnenperforationen, die Erhöhung des Nahtmaterialvolumens in und auf der geschädigten Sehne und der dazugehöri-ge Gewebestress zu nennen [6,15]. Christoforetti et al konnten in einer intraoperativen Fallserie mit 18 konsekutiven Patienten mittels Laser-Doppler-Sonde eine signifikante Reduktion des intratendinö-sen Blutflusses von 44,7% nach Setzen der lateralen Reihe der Suturebridge (medial 4 Sehnenperforationen mit 2 Knoten) nachweisen [6]. Inwieweit diese Folge der Gewebeperforierung und -strangulierung zu einer Kompromittierung der Biologie der Sehne mit der möglichen Folge eines verminderten Heilungspotenzials führt, ist noch weitestgehend unbekannt.…”
Section: Nahttechnikenunclassified