2004
DOI: 10.1007/s00059-004-2582-4
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Ausdauersport und kardiale Adaptation (Sportherz)

Abstract: One essential function of the cardiovascular system is to provide an adequate blood supply to all organs, including the skeletal muscles at rest and during exercise. Adaptation to chronic exercise proceeds mainly via the autonomic nervous system. On the one hand, peripheral muscles influence the autonomic reactions through "feedback" control via ergoreceptors, in particular, mechano- and chemoreceptors. On the other hand, there is central control in the sense of a "feed forward" regulation, e. g., the reaction… Show more

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“…The function and the size of the heart show a regression in healthy inactive persons even without any structural heart disease ( 29 ). Therefore, we assume that significantly reduced heart mass and ejection volumes are a consequence of more sedentary/inactive behavior in ALS patients if compared to healthy adults.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…The function and the size of the heart show a regression in healthy inactive persons even without any structural heart disease ( 29 ). Therefore, we assume that significantly reduced heart mass and ejection volumes are a consequence of more sedentary/inactive behavior in ALS patients if compared to healthy adults.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…The quantitative assessment of cardiac structure and function in “juniors” players compared to “schools” shows an enlarging of chamber size, increasing of muscle mass and improvement of LV performance by the increase of the left ventricular ejection time LVET, which directly varies with SV obtained by the increase of LV cavity size translating the progressive adaptation of players to increased training and competition. Furthermore the greater reliance on aerobic metabolism in young athletes must be exploited to increase cardiac size, imposing primarily a volume load on the LV, which is fundamental to improve cardiac performance particularly the SV [ 40 – 42 ], because it is easier to hypertrophy a dilated heart than to dilate a hypertrophied one, then continue progressively by introducing dynamic glycolytic and static exercises generating a pressure load for better forceful heart contractions to sustain a high CO during high-intensity repeated bouts [ 43 , 44 ]. The data got close results to the ones obtained in other team sports as in teenage soccer players [ 30 , 42 ], basketball players [ 10 ] and other disciplines [ 15 , 31 – 33 ].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Im Gegensatz zu o. g. Herzerkrankungen, insbesondere im Gegensatz zur HCM, wird das "Sportherz" als eine physiologische Anpassung des Herzens auf eine sportliche Betätigung angesehen, die zu einer Hypertrophie des Herzens führt [31,33,34]. In Abhängigkeit der Art der sportlichen Belastung, d. h. Ausdauersport (dynamisch) und/oder Kraftsport (statisch), der individuellen genetischen Veranlagung und der Häufigkeit und der Intensität des Trainings finden sich bei Leistungssportlern unterschiedliche Ausprägungen der sportadaptiven Veränderungen und des "Sportherzens" [31].…”
Section: Sportadaptive Veränderungen (Sportherz)unclassified
“…In Abhängigkeit der Art der sportlichen Belastung, d. h. Ausdauersport (dynamisch) und/oder Kraftsport (statisch), der individuellen genetischen Veranlagung und der Häufigkeit und der Intensität des Trainings finden sich bei Leistungssportlern unterschiedliche Ausprägungen der sportadaptiven Veränderungen und des "Sportherzens" [31]. Sportadaptive Veränderungen ("Sportherz") sind definitionsgemäß bei Leistungs- sportlern mit entsprechendem intensivem Training durch folgende Merkmale charakterisiert: eine normale linksventrikuläre Geometrie, eine exzentrische Hypertrophie, eine global und regional normale systolische linksventrikuläre Funktion, eine mittels Analyse des transmitralen Einstromprofils nachgewiesene normale diastolische Funktion, sowie eine enddiastolische Septumdicke < 13 mm und ein enddiastolischer LV-Diameterindex (LVEDD index ) von < 30 mm/m 2 [5,31,33,35]. Bei diesen Grenzwerten sollten sowohl die jeweiligen anthropometrischen Daten des jeweiligen Athleten als auch die jeweilige Sportart Berücksichtigung finden und bevorzugt die auf die Körperfläche bezogenen Parameter verwendet werden.…”
Section: Sportadaptive Veränderungen (Sportherz)unclassified
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