2016
DOI: 10.1055/s-0042-101873
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Behandlung von erwachsenen Patienten mit ambulant erworbener Pneumonie und Prävention – Update 2016

Abstract: The present guideline provides a new and updated concept of treatment and prevention of adult patients with community-acquired pneumonia. It replaces the previous guideline dating from 2009.The guideline was worked out and agreed on following the standards of methodology of a S3-guideline. This includes a systematic literature search and grading, a structured discussion of recommendations supported by the literature as well as the declaration and assessment of potential conflicts of interests.The guideline has… Show more

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“…Along these recommendations, a combination of a broad-spectrum beta-lactam antibiotic (e.g. cefotaxim, ceftriaxone, piperacillin/tazobactam, ertapenem, or meropenem) in combination with a macrolide or fluoroquinolone is usually administered empirically to patients with severe CAP and septic disease progression or mechanically ventilated patients [7, 9, 10]. Fluoroquinolone monotherapy (levofloxacin or moxifloxacin) is reserved for patients without severe disease progression [7, 9, 11].…”
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“…Along these recommendations, a combination of a broad-spectrum beta-lactam antibiotic (e.g. cefotaxim, ceftriaxone, piperacillin/tazobactam, ertapenem, or meropenem) in combination with a macrolide or fluoroquinolone is usually administered empirically to patients with severe CAP and septic disease progression or mechanically ventilated patients [7, 9, 10]. Fluoroquinolone monotherapy (levofloxacin or moxifloxacin) is reserved for patients without severe disease progression [7, 9, 11].…”
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“…cefotaxim, ceftriaxone, piperacillin/tazobactam, ertapenem, or meropenem) in combination with a macrolide or fluoroquinolone is usually administered empirically to patients with severe CAP and septic disease progression or mechanically ventilated patients [7, 9, 10]. Fluoroquinolone monotherapy (levofloxacin or moxifloxacin) is reserved for patients without severe disease progression [7, 9, 11]. However, the recommendations to limit moxifloxacin monotherapy to patients with lesser CAP severity is supported only by evidence grade II A and is due to the lack of efficacy data on fluoroquinolones as monotherapy for the treatment of severe CAP [7, 9, 11].…”
Section: Introductionmentioning
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“…In der Regel lässt sich eine bakterielle Infektion einem infizierten Organ oder einem Infektionsherd zuordnen Infektionen bei Immunsupprimierten stellen eine besondere diagnostische Herausforderung dar CME pie von Infektionen im Erwachsenenalter [3,4] oder in den Leitlinien der wissenschaftlichen Fachgesellschaften, u. a. zur Sepsis [5,6], zur ambulant erworbenen Pneumonie [7], zur nosokomialen Pneumonie [8], zu den Harnwegsinfektionen [9], zur Endokarditis [10], zu infektiösen Darmerkrankungen [11] oder zur Therapie der Helicobacter-pylori-Infektion [12].…”
Section: Indikationen Für Den Einsatz Von Antibiotikaunclassified
“…Eine Pneumonie kann primär durch Influenzaviren ausgelöst werden, zählt aber auch zu den wichtigen Komplikationen einer Influenza [6,11]. In Deutschland erkranken jährlich 400.000 bis 600.000 Menschen an ambulant erworbener Pneumonie, von denen zwischen 30 und 50 % hospitalisiert werden [12].…”
Section: Influenza Und Ambulant Erworbene Pneumonie In Hausärztlich Tunclassified
“…Dies gilt auch für die Diagnosen mit dem Zusatz "G" (gesicherte Diagnose). Obwohl in der aktuellen S3-Leitlinie eine radiologische Untersuchung empfohlen wird, wird dort auch auf die begrenzte Sensitivität, Spezifität und Zuverlässig-keit des Infiltratnachweises in der Rönt-genaufnahme hingewiesen [12]. In der Studie von Hagaman et al [44] wurden bei 21 % der Patienten mit einer ambulant erworbenen Pneumonie keine Infiltrate in der initialen Röntgenaufnah-me nachgewiesen; erst im Verlauf von 48 h haben sich bei mehr als der Hälfte dieser Patienten Infiltrate gebildet [44].…”
Section: Saisonalität Der Erfassten Arediagnosenunclassified