Summary. Ciclopiroxolamine is now under use as an antifungal agent for about a decade. Its activity is well‐known in moderate climates, but there is a lack of knowledge on the activity in tropical and subtropical areas. 49 patients suffering from onychomycosis (42) and/or tinea pedis (33) were enrolled in a clinical trial in Taiwan. The patients received ciclopiroxolamine 1% cream 2–3 times a day for 3 to 24 month. In addition, infected nails were filed to facilitate drug penetration. In onychomycosis, 14% of the patients were cured and another 36% improved. One patient relapsed after 10 months. Cure was achieved more easily, if there were only modest alterations of the nail plate. With respect to tinea pedis the results were more favourable, the cure rate was 42%, another 45% of the patients improved. Following this dosage regimen, side effects did not occur. The results show onychomycosis to be highly resistent to antifungal therapy, perhaps even more as compared to tinea pedis in temperate climates. The good tolerability favours topical ciclopiroxolamine for this recalcitrant disease.
Zusammenfassung. Ciclopiroxolamin dient seit etwa 10 Jahren zur Behandlung von Pilzinfektionen. Während seine Wirksamkeit in gemäßigten Klimazonen gut dokumentiert ist, bestehen noch Unsicherheiten hinsichtlich seiner Wirksamkeit in den Tropen und Subtropen. 49 Patienten mit Onychomykose (42) und/oder Tinea pedis (33) nahmen an einer klinischen Prüfung in Taiwan teil. 1 %ige Ciclopiroxolamin‐Creme wurde zwei‐ bis dreimal täglich über 3 bis 24 Monate appliziert. Zur Erleichterung der Wirkstoffpenetration wurden die infizierten Nagelplatten durch Feilen verdünnt. 14 % der Patienten mit Onychomykose konnten geheilt, bei weiteren 36 % die Krankheitserscheinungen gebessert werden. Bei einem Patienten trat nach 10 Monaten ein Rezidiv auf. Der Therapieerfolg war bei geringfügigen Nagelveränderungen besser als bei ausgedehntem Befall. Günstigere Behandlungserfolge konnten bei der Tinea pedis erzielt werden. 42 % dieser Patienten wurden geheilt, weitere 45 % gebessert. Nebenwirkungen traten bei diesem Dosisregime nicht auf. Die Ergebnisse zeigen die hohe Therapieresistenz der Onychomykose, die möglicherweise in Taiwan noch stärker ausgeprägt ist als in gemäßigten Klimazonen. Angesichts der sehr guten Verträglichkeit kann die topische Behandlung dieser Problemmykose mit Ciclopiroxolamin‐Creme empfohlen werden.