1998
DOI: 10.1007/s002560050428
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Dynamic contrast-enhanced MRI with subtraction of aggressive soft tissue tumors after resection

Abstract: As the number of levels studied on dynamic images is limited, and all but one recurrence were detected on T2-weighted images, it remains logical to start the examination with T2-weighted spin-echo images, and to use the dynamic study only if contrast injection is required.

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Cited by 56 publications
(27 citation statements)
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“…15 Tumour recurrence is characterized by a discrete nodule or mass, 16 but this characteristic feature is unusual for residual tumours in tumour beds during short-term post-operative follow-up. In the present study, three of the nine cases with definite nodule formation had non-residual tumour.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…15 Tumour recurrence is characterized by a discrete nodule or mass, 16 but this characteristic feature is unusual for residual tumours in tumour beds during short-term post-operative follow-up. In the present study, three of the nine cases with definite nodule formation had non-residual tumour.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Therefore, we use the easy-to-follow and reliable algorithm for posttherapeutic follow up proposed by Vanel et al [27 ] and recently confirmed in a study reporting on the application of dynamic contrast-enhanced MR technique with subtraction for detecting recurrent soft tissue tumors [29].…”
Section: Posttherapeutic Surveillancementioning
confidence: 96%
“…Sie werden als auf flüssigkeitssensitiven Sequenzen signalreiche und auf T1w im Vergleich zur Muskulatur gering signalreichere ovalä-re Läsionen beschrieben, die oft unscharf begrenzt und wenig raumfordernd sind. Die KM-Aufnahme ist deutlich heterogen, jedoch im Gegensatz zu Tumorrezidiven verzögert: In dynamischen Sequenzen findet die KM-Aufnahme erst 3-9 min nach KM-Gabe statt, im Gegensatz zu Rezidiven mit typisch früher KMAufnahme nach 1-2 min [53,90,91]. Histologisch dürften sie vaskulären Ektasien und Fibrosen entsprechen [53].…”
Section: Inflammatorischer Pseudotumorunclassified
“…Umschriebene hyperintense Läsionen sollten weiter mit T1-gewichteten Sequenzen und Gadoliniumgabe abgeklärt werden [65], bevorzugt unter Einbeziehung von Subtraktionsbildern: Die KM-Aufnahme beweist das Vorliegen von solidem Gewebe. Besonders spezifisch ist der Nachweis einer arteriellen Anflutung im Tumor in der dynamischen KM-Sequenz, der postoperativ entzündlich alteriertes oder fibrotisches Gewebe zu 97 % ausschließt [33,91].…”
Section: Lokalrezidiveunclassified