1989
DOI: 10.1037/h0085474
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Enabling the somatizing patient to exit the somatic closet: A high-risk model.

Abstract: Problems in establishing a therapeutic alliance make somatizing patients poor candidates for psychotherapy. A logical analysis is presented of the conspiracy of silence between the somatizing patient, the medical doctor, and the health insurance industry regarding the psychosocial factors contributing to somatization. Alternatives are sought to repeated biomedical tests and therapies that are clinically unproductive and iatrogenic. Two psychophysiological pathways are proposed that are promising to reduce the … Show more

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“…Currently, this dualistic Cartesian view is less rigid. In recent literature, somatization is seen as a way of communicating unrecognized psychological stress (Lipowski, 1988;Wickramasekera, 1989), thus moving towards a monistic approach. However, how this interaction between mind and body takes place exactly, remains unexplained.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Currently, this dualistic Cartesian view is less rigid. In recent literature, somatization is seen as a way of communicating unrecognized psychological stress (Lipowski, 1988;Wickramasekera, 1989), thus moving towards a monistic approach. However, how this interaction between mind and body takes place exactly, remains unexplained.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Toward that end, there was a repeated referral to our experience with the methods of relaxation, imagery and hypnotic suggestions. These methods helped to make a bridge from the typical biomedical beliefs of somatizing patients to the biopsychosocial model (Wickramasekera, 1989). They "proved" that active psychologically-oriented coping with psychophysiological dysfuntions is possible and inspired hope in the efficacy of this approach.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 98%
“…A psychoeducational intervention presented a team of community delegates with a simple and clear understanding of the mind-body connection by explaining the diathesis-stress model of psychophysiological disorders (Gatchel, 1993). Particular emphasis was put on the adverse bodily effects that result from the coupling of a persistently high anxiety level with the suggestive effects of negative anticipations and negative self-statements (Wickramasekera, 1989). Scientific and clinical evidence were used to support this viewpoint and to solidify the community team.…”
Section: An Ecosystemic Intervention Programmentioning
confidence: 99%
“…Unsere Arbeiten [Hiller und Rief, 1998;Rief und Hiller, 1998] berücksichti-gen neben den hypochondrischen Aspekten auch die Problematik der unklaren körperlichen Beschwerden und verfolgen daher das Ziel, die bislang vorliegenden Therapieempfehlungen -soweit sie dem Gebiet der kognitiven Verhaltenstherapie zuzuordnen sind -im Sinne einer Synthese zu integrieren. Abschließend sei noch auf den Ansatz von Wickramasekera [1989] Corbin et al [1988] Gruppentherapie für somatoforme Patienten mit übermäßiger Inanspruchnahme medizinischer Dienste («Overutilizers») Lipowski [1988] stationäres Programm für Patienten mit Somatisierungssyndrom aus dem Clarke Institute in Toronto Goldberg et al [1989] 3stufiges Vorgehen bei der allgemeinärztlichen Behandlung [Evaluation bei Gask et al, 1989] Warwick und Salkovskis [1989] Modell und Therapieprinzipien bei Hypochondrie mit zwei detaillierten Fallbeschreibungen Wickramasekera [1989] Behandlungsansatz («High-Risk»-Modell) mit psychophysiologischen Schwerpunkten Kellner [1992] ausführlicher, empirisch orientierter Überblick zur Diagnose und Behandlung der Hypochondrie Rief und Hiller [1992] Zusammenfassung von bisherigen Ansätzen zur Therapie somatoformer Störungen Salkovskis [1992] kognitiver Therapieansatz bei Patienten mit nichtkardialem Brustschmerz Sharpe et al [1992] kognitiv-verhaltenstherapeutischer Therapieansatz mit guter praxisorientierter Darstellung des Vorgehens Bass und Benjamin [1993] «klinisches Management» bei Somatisierungspatienten aus medizinischer/psychiatrischer Sicht Leidig und v. Pein [1993] Darstellung eines strukturierten 8stündigen gruppentherapeutischen Behandlungsansatzes (Klinik Bad Dürkheim) Mayou et al [1995] Buch mit vielen interessanten Beiträgen zur «Behandlung von funktionellen somatischen Beschwerden» Barsky [1996] klinisches «Management» von hypochondrischen Patienten an diversen Orten des Gesundheitssystems Lupke et al [1996a] Darstellung [Smith et al, 1986;Kashner et al, 1992;Rost et al, 1994] und um 33% bei Patienten mit leichter ausgeprägtem Somatisierungssyndrom [Hiller und Rief, 1998;Rief und Hiller, 1998]. …”
Section: In Der Literatur Beschriebene Therapieansätzeunclassified