2021
DOI: 10.1055/a-1348-2727
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Gastric NET Subtypes: Do We Need An Additional One?

Abstract: Depending on etiology, prognosis and malignant potential, recent S2k guideline differentiates gastric neuroendocrine tumors (gNET) in 4 types with different treatment implications.We report on a 55-year-old patient with the accidental finding of a 15 mm gNET. Apart from a prolonged use of proton pump inhibitors (PPI) for 20 years as a treatment for gastroesophageal reflux disease, there were no other associations or risk factors for gNETs. Formally, this patient would have been classified as a type III gNET, i… Show more

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Cited by 3 publications
(2 citation statements)
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“…21 Likewise, a recent case report showing the association with PPI and indolent behavior of a GNET compared to sporadic GNETs raises the need for a separate clinicopathologic category of GNETs. 22 At the same time, discontinuation of PPIs has resulted in disappearance of ECL cell hyperplasia. Reduction of gastrin levels with surgical antrectomy 23 for pernicious anemia has induced regression of ECL cell hyperplasia and, more recently, treatment with a gastrin receptor blocker 24 caused regression of gastric carcinoids type 1 with normalization of chromogranin levels.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…21 Likewise, a recent case report showing the association with PPI and indolent behavior of a GNET compared to sporadic GNETs raises the need for a separate clinicopathologic category of GNETs. 22 At the same time, discontinuation of PPIs has resulted in disappearance of ECL cell hyperplasia. Reduction of gastrin levels with surgical antrectomy 23 for pernicious anemia has induced regression of ECL cell hyperplasia and, more recently, treatment with a gastrin receptor blocker 24 caused regression of gastric carcinoids type 1 with normalization of chromogranin levels.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Da auch eine langjährige PPI-Therapie mit einhergehender Gastrinerhöhung eine Hyperplasie der neuroendokrinen Zellen im Magen induzieren kann, wird immer wieder diskutiert, ob es auch PPI-induzierte Magen-NET geben kann. Während der kausale Zusammenhang im Tiermodell klar bewiesen ist, hat dieses pathophysiologisch-orientierte Konzept beim Menschen bisher noch keinen Eingang in die Klassifikation gefunden [9]. Die Prognose der Magen-NET hängt entscheidend von der Ätiologie ab: Während die häufigen Typ-1-Magen-NET (80 % aller Magen-NET) nur eine sehr geringe Metastasierungstendenz (< 10 %) zeigen und mit einer normalen Lebenserwartung einhergehen, haben die selteneren Magen-NET Typ 3 (10-15 % aller Magen-NET) eine hohe Metastasierungsrate (> 50 % der Fälle) und eine schlechte Prognose mit einer 5-Jahres-Überlebenswahrscheinlichkeit von weniger 75 % [10] Die Therapie des Magen-NETs ist grundsätzlich abhängig vom Typ sowie von der Größe bzw.…”
Section: Introductionunclassified