Case Report: We report on a 37-year-old woman with a 10-week history of neck pain and brachialgia along the right C6 dermatome. Neurological findings included weakness of the right biceps muscle and hypesthesia of the right thumb. The patient was diagnosed as having von Recklinghausen's disease (neurofibromatosis 1) 10 years ago, and a CT scan demonstrated an extraspinal paravertebral mass with osseous arrosion of the right vertebral foramen at C6. The primary diagnosis was neurofibroma, but further diagnostic workup including MRI, MR angiography and digital subtraction angiography revealed an extracranial vertebral artery aneurysm compressing the right C6 root. An attempt to occlude the aneurysm by coil embolization failed in another institution. Further interventions were rejected by the patient who experienced spontaneous resolution of her complaints and complete neurological recovery within a few weeks.
ZusammenfassungFallbeschreibung: Wir berichten über eine 37-jährige Patientin mit therapieresistenter Zervikobrachialgie entsprechend dem Dermatom C6 rechts über 10 Wochen. Die neurologische Untersuchung ergab eine Schwäche des Musculus biceps rechts sowie eine Daumenhypästhesie rechts. Bei der Patientin wurde 10 Jahre zuvor ein Morbus Recklinghausen (Neurofibromatose Typ 1) diagnostiziert, und eine CT-Untersuchung zeigte eine extraspinale, paravertebrale Raumforderung mit Knochenarrosion im Bereich des Neuroforamens C6 rechts. Die primäre Verdachtsdiagnose war ein Neurofibrom, aber die erweiterte Diagnostik mit MRT, MR-Angiographie und digitaler Subtraktionsangiographie ergab ein extrakranielles Aneurysma der Arteria vertebralis mit Kompression der C6-Wurzel rechts. Ein Embolisationsversuch mit Coils, durchgeführt an einer anderen Klinik, war erfolglos. Weitere therapeutische Maßnahmen wurden von der Patientin abgelehnt. Im weiteren Verlauf klangen die geklagten Beschwerden vollständig ab, und die neurologischen Defizite bildeten sich in wenigen Wochen komplett zurück.