2001
DOI: 10.1016/s0002-9270(01)02529-1
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Hemoconcentration: an early marker of severe and/or necrotizing pancreatitis? a critical appraisal

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Cited by 65 publications
(33 citation statements)
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“…Many approaches have been proposed to predict severity and outcome in AP including the Ranson criteria, modified Glasgow criteria, the Acute Physiologic and Chronic Health Evaluation System (APACHE) II and III, the Mortality Probability Model (MPM) II, CT severity index, and hemoconcentration, to name a few [12][13][14][15]. Pancreatic enzymes levels have not been shown to predict severity or outcome [16].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Many approaches have been proposed to predict severity and outcome in AP including the Ranson criteria, modified Glasgow criteria, the Acute Physiologic and Chronic Health Evaluation System (APACHE) II and III, the Mortality Probability Model (MPM) II, CT severity index, and hemoconcentration, to name a few [12][13][14][15]. Pancreatic enzymes levels have not been shown to predict severity or outcome [16].…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…A hematocrit of more than 44% on admission, or the absence of a fall in hematocrit during the first 24 h after admission indicate pancreatic necrosis with a positive predictive value (PPV) of 96% and multiorgan failure with a PPV of 97% [16]. A retrospective data analysis from Germany could not entirely reproduce these data, but confirmed a high negative predictive value for a normal hematocrit [17].…”
Section: Hematocritmentioning
confidence: 95%
“…Ihre Bedeutung liegt jedoch in ihrem Fehlen, also in ihrem negativen prä-diktiven Wert. Patienten mit normalem Hämatokrit-und/oder Blutglukosewert (bei Nichtdiabetikern) haben in der Regel keine nekrotisierende Pankreatitis [1,6,14,49,57].…”
Section: Prognoseunclassified
“…Ihre Bedeutung liegt jedoch in ihrem Fehlen, also in ihrem negativen prä-diktiven Wert. Patienten mit normalem Hämatokrit-und/oder Blutglukosewert (bei Nichtdiabetikern) haben in der Regel keine nekrotisierende Pankreatitis [1,6,14,49,57].Seit Jahrzehnten bekannt sind die Punktebewertungssysteme nach Ranson (⊡ Tabelle 3; [78,79]) und Imrie (⊡ Tabelle 8; [10]) sowie der -allerdings nicht spezifische -APACHE-II-Score (⊡ Tabelle 4; [40]). Problematisch ist,dass für die Ranson-und Imrie-Scores 48 h zur Beurteilung benötigt werden,ein Zeitraum,in dem wichtige Entscheidungen bei der Behandlung der akuten Pankreatitis bereits gefallen sind.Auch wenn alle 3 Punktebewertungssysteme nicht mit dem morphologischen Bild übereinstimmen [62,63], gilt eine Pankreatitis als schwer, wenn nach Ranson bzw.…”
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