ZusammenfassungHintergrund Die Inzidenz der akuten postoperativen Endophthalmitis konnte durch verbesserte Operationstechniken und perioperative Regime in den letzten Jahrzehnten deutlich reduziert werden, dennoch stellt die Erkrankung nach wie vor eine das Sehvermögen massiv bedrohende postoperative Komplikation dar. Die derzeit -Evidenz basiert -optimalen perioperativen und therapeutischen Regime werden erläutert. Resultate Die Inzidenz der akuten postoperativen Endophthalmitis kann nach sorgfältiger präoperativer Antisepsis (Polyvidon-Jod 5 % in den Bindehautsack) und der unmittelbar am Ende der OP erfolgenden Instillation von 0,1 ml Curocef (1 mg/0,1 ml) in die Vorderkammer des Auge hochsignifikant reduziert werden. Bei Auftreten einer akuten postoperativen Endophthalmitis ist die rasche intravitreale Antibiotika Instillation von entscheidender Bedeutung. Die Therapie der Wahl besteht in der intravitrealen Applikation von Vancomycin (1 mg/0,1 ml) und Ceftazidim (2 mg/0,1 ml).
Prophylaxis and therapy of acute postoperative endophthalmitis after cataract extraction -state of the art
SummaryBackground Cataract extraction is one of the most frequently performed surgical procedures in medicine. Incidence could be lowered over the last decades due to advances in operation techniques and perioperative regimes. However, acute postoperative endophthalmitis still remains a vision threatening disease. The up to now best -evidence based -perioperative regime to prevent the disease and recommended therapy will be discussed. Results The incidence of acute postoperative endophthalmitis can be significantly decreased by the instillation of 0.1 ml cefuroxime (1 mg/0.1 ml) into the anterior chamber at the end of the cataract operation. Acute postoperative endophthalmitis should be treated immediately by performing an intravitreal injection of vancomycin (1 mg/0.1 ml) as well as ceftazidime (2 mg/0.1 ml) and -if possible -vitrectomy. Conclusions An efficient perioperative regimen offers the possibility to decrease the incidence of acute postoperative endophthalmitis significantly. If necessary, treatment should be initiated immediately, so an improvement of visual acuity can be accomplished in many cases.