1982
DOI: 10.1001/archotol.1982.00790560009003
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Lidocaine in the Treatment of Tinnitus Aurium: A Double-blind Study

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“…The effects of carbamazepine and intravenous lidocaine on tinnitus were compared. Carbamazepine had less effect than the placebo.Of the many drugs used to treat tinnitus, only intravenously administered procaine and lidocaine suppress the complaint in most of the cases, as was already reported in 1935 by Rarany [2], Several authors have studied this phenomenon in recent years [5,8,10, 1 2], However, the effect of lidocaine is short, and oral administration is not effective. As intravenous lidocaine also has an effect on pain of central origin -for instance, trigem inus neuralgia [6] -, it has been suggested that the effect of lidocaine on tinnitus might be based on a central anticonvulsive effect, which could be achieved by oral anticonvul sive drugs as well [13].…”
mentioning
confidence: 99%
“…The effects of carbamazepine and intravenous lidocaine on tinnitus were compared. Carbamazepine had less effect than the placebo.Of the many drugs used to treat tinnitus, only intravenously administered procaine and lidocaine suppress the complaint in most of the cases, as was already reported in 1935 by Rarany [2], Several authors have studied this phenomenon in recent years [5,8,10, 1 2], However, the effect of lidocaine is short, and oral administration is not effective. As intravenous lidocaine also has an effect on pain of central origin -for instance, trigem inus neuralgia [6] -, it has been suggested that the effect of lidocaine on tinnitus might be based on a central anticonvulsive effect, which could be achieved by oral anticonvul sive drugs as well [13].…”
mentioning
confidence: 99%
“…Systemic and intratympanic administration of lidocaine has been used with controversial results [13][14][15][16]. For patients experiencing improvement of tinnitus following intravenous administration of lidocaine, carbamazepine has been reported to be effective in maintaining improvement [17].…”
Section: Medical Treatmentmentioning
confidence: 99%
“…An der 1956 von Meyer zum Gottesberge gemachten Aussage «Der Tinnitus ist eine crux für den Patienten, eine crux aber auch für den behandelnden HNO-Arzt, der mit seinen Bemühungen den Beschwerden seines Patien ten weitgehend machtlos gegenüber steht» hat sich bis heute nicht viel geändert, da bis dato für die Symptom kontrolle Tinnitus keine in jeder Hinsicht rational über zeugende Therapie zur Verfügung steht [7][8][9][10][11][14][15][16][17][18][19][20][21][22][23][24], Dies beruht unter anderem auf der auch bisher noch weit gehend ungeklärten Ätiopathogenese des Symptoms Tin nitus und der Vielzahl der pathophysiologischen Erklä rungsmodelle, wobei Defekte auf cochleärer, neuraler oder zentralauditorischer Ebene diskutiert werden [8,25- [7,9,[14][15][16]22], Nach wie vor muss es Ziel einer Tinnitus-spezifischen Therapie sein, den pathophysiologischen Prozess zu be einflussen. Da bisher aber weder ein Tinnitus-spezifisches experimentelles Modell existiert, noch eine Objektivie rung des Symptoms Tinnitus möglich ist, und die patho physiologischen Prozesse nach wie vor ungeklärt sind, müssen auch weiterhin alle Therapieansätze als empirisch angesehen werden.…”
Section: Diskussionunclassified
“…Exakte demographische Daten zur Häufigkeit von Ohrgeräuschen in Deutschland fehlen bis her; zieht man jedoch die genannten epidemiologischen Studien heran, sind umgerechnet auf Deutschland zirka 6 Millionen Personen von einem belästigenden chronischen Tinnitus betroffen. Geschätzt nimmt dabei das Symptom Tinnitus bei zirka 400000-600000 Erwachsenen den Stellenwert einer eigenständigen Erkrankung mit wesent lichen Einbussen an Lebensqualität ein [2,4,7], Ein in jeder Hinsicht rational wirksamer und die Betroffenen zufriedenstellender Therapieansatz steht derzeit auch aufgrund der vielfältigen Ursachen nicht zur Verfügung [7][8][9][10][11].…”
Section: Introductionunclassified