Zusammenfassung: In einer Studie zur Toxoplasmoseserologie wurden Sera von 1000 Schwangeren untersucht Mit der Direktagglutination ergab sich eine durchschnittliche Durchseuchung von 33,8 % bei einer altersabhängigen Zunahme positiver Befunde von 28,0 % bei den 20-bis 24jährigen Frauen auf über 50 % ab dem 35. Lebensjahr. Aus den Daten errechnete sich eine jährliche Serokonversionsrate mit 0,84 % bzw. für die neun Monate der Gravidität mit 0,64% und das Risiko einer konnatalen Toxopiasmose mit 0,25%. Mit einem reversen IgM-Enzymimmunoassay, der das gereinigte toxoplasma-spezifische P-30-Antigen zur Antikörperdetektion verwendet, wurde bei 0,9 % der Schwangeren ein positiver und bei 1,4 % ein grenzwertiger JgM-Antikörperbefund erhoben. Im Vergleich mit einem weiteren reversen Summary:In a study on toxoplasma serology serum samples of 1000 pregnant women were examined. Using the direct agglutination test, the mean rate of positive results was determined at 33.8 % with an increasing incidence from 28 % for the age of 20-24 years up to more than 50 % over the age group of 35 years. From these data the yearly seroconversion rate was calculated at 0.84% or for the nine month of pregnancy at 0.64 % and the risk of congenital toxoplasmosis was estimated at 0.25%. Using a reverse Ig M enzyme immunoassay with a purified toxoplasma specific P-30 antigen for the detection of antibodies a positive test result could be found in 0.9 % and a borderline reaction in 1.4 % of the sera. In comparison to another reverse IgM-EIA, further an indirect IgM-EIA, the IgM-ISAGA and the IgM-IFTin the IgM-fraction separated by gelchromatography or after pretreatment with anti-IgG serum the sensitivity and specificity of the P-30 IgM-EIA were evaluated and the problems of the interpretation of positive IgM-test results in respect to the possible time of infection are discussed. Standardization of the technique for the IgM-tests is urgently required as presupposition for the application to pregnancy care programs.