“…Kleinsasser [11] konnte aufgrund der geringen Fallzahlen noch keine Geschlechtsprädilektion angeben, man geht jedoch heute davon aus, dass Frauen häufiger erkranken als Männer. Betroffen sind vorwiegend Kinder und junge Erwachsene, der Altersgipfel liegt in der 3.…”
We report on two patients with ossifying fibroma of the anterior skull base with intracranial extension. A psammomatoid ossifying fibroma was removed from a 29 year old female patient, and in a 37 year old female patient a cemento ossifying fibroma was removed. The main clinical symptom in both cases was headache. Surgery took place after diagnosis and therapy in an interdisciplinary operation with ENT colleagues. The ossifying fibroma is a benign neoplasm mainly affecting the maxilla and mandible. Complete removal is better than a curettage of the tumor.
“…Kleinsasser [11] konnte aufgrund der geringen Fallzahlen noch keine Geschlechtsprädilektion angeben, man geht jedoch heute davon aus, dass Frauen häufiger erkranken als Männer. Betroffen sind vorwiegend Kinder und junge Erwachsene, der Altersgipfel liegt in der 3.…”
We report on two patients with ossifying fibroma of the anterior skull base with intracranial extension. A psammomatoid ossifying fibroma was removed from a 29 year old female patient, and in a 37 year old female patient a cemento ossifying fibroma was removed. The main clinical symptom in both cases was headache. Surgery took place after diagnosis and therapy in an interdisciplinary operation with ENT colleagues. The ossifying fibroma is a benign neoplasm mainly affecting the maxilla and mandible. Complete removal is better than a curettage of the tumor.
“…Clinical findings include polypoid masses in either the nasal cavity or the paranasal sinuses. To our knowledge, pri- [29] wird hierbei favorisiert [10,16,18,27,32]. Nach ihr handelt es sich urn während der Embryogenese vom Gehirn abgekapseltes Gewebe, ursprunglich also Enzephalozelen, die ihre Ummantelung mit den Hirnhäuten verloren hätten und in den meisten Fallen keine Kontinuität zum Gehirn mehr aufweisen.…”
“…Histologisch finden sich Nester manchma! etwas dicht liegender Gliazellen, die faserreichen Astrozyten entsprechen und von Bindegewebssträngen getrennt werden [18]. Selten sind Beschreibungen einer Prädominanz durch Neuronen [22] oder Ependymepithelien.…”
The differential diagnosis of CSF rhinorrhea includes traumatic events and neoplasms, elevated intracranial pressure, and connate lesions as encephaloceles and, in rare cases, nasal cerebral heterotopia.
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