2016
DOI: 10.1007/s00115-015-0058-9
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Patienten mit Störungen nach ICD-10 F3 und F4 in Psychiatrie und Psychosomatik – wer wird wo behandelt?

Abstract: There is considerable overlap between the clientele of psychiatric and psychosomatic units. Referral and allocation appears to be determined by aspects of severity and social status.

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“…Thereby, the differences in the distribution of the given diagnoses between the two groups could be possibly explained by the different systems and their access paths, care routines, diagnostic procedures and the fact, that patients with adjustment disorders have commonly a shorter duration in the acute psychiatric setting (of the selected cooperation clinics). For this reason, we were not able to recruit study participants with adjustment disorders in the psychiatric setting (as an example see distributions of adjustment disorders of different inpatient units in [61]). As the selection of participants was undertaken with cooperating clinics for reasons of recruitment, the study sample is not representative for patients with a CMD in Germany as well as for the two examined mental health service groups.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Thereby, the differences in the distribution of the given diagnoses between the two groups could be possibly explained by the different systems and their access paths, care routines, diagnostic procedures and the fact, that patients with adjustment disorders have commonly a shorter duration in the acute psychiatric setting (of the selected cooperation clinics). For this reason, we were not able to recruit study participants with adjustment disorders in the psychiatric setting (as an example see distributions of adjustment disorders of different inpatient units in [61]). As the selection of participants was undertaken with cooperating clinics for reasons of recruitment, the study sample is not representative for patients with a CMD in Germany as well as for the two examined mental health service groups.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Die verhältnismäßig lange Dauer der vollstationären Behandlung nach einer Indexbehandlung im Setting einer Depressions-oder Kriseninterventionsstation ist wahrscheinlich auf einen höheren Schweregrad und den akuten Charakter der Erkrankung der dort behandelten Patienten zurückzuführen. Die Daten unserer Studie [16] bestätigen frühere Untersuchungsergebnisse, die bereits zeigten, dass schwerere Fälle häufiger in der Psychiatrie als in der Psychosomatik behandelt werden [10,11].…”
Section: Originalarbeitunclassified
“…Dementsprechend deutet die Regressionsanalyse in ▶ Tab. 4 auch darauf hin, dass von den bereits milder erkrankten und besser sozial integrierten Psychosomatikpatienten [16] diejenigen mit weniger Komorbidität sowie Patienten mit weniger Multimorbidität eher ambulante Psychotherapie erhalten. Unsere Daten zeigen dass, sowohl nach der psychiatrischen als auch nach der psychosomatischen Indexbehandlung, die Absicht eine ambulante Psychotherapie aufzusuchen, unabhängig vom Vorliegen komorbider somatischer Probleme war.…”
Section: Originalarbeitunclassified
“…Hier fanden sich höhere Schweregrade (GAF bzw. 1ItemTherapeuteneinschätzung) bei stationär versorgten Pa tienten im Vergleich zu teilstationär behandelten [48,50] [42]. Psychosomatische Krankenhauspatienten sind jünger, häufiger weiblich und hatten ein höheres Bildungsniveau als Rehabilitanden [52].…”
Section: Medizinische Indikationskriterienunclassified
“…Die Mehrzahl von Studien findet, dass sich Patienten in verschiede nen Versorgungssektoren und settings nicht oder kaum vonein ander unterscheiden [18,21,22,32,36,42,[47][48][49]. Patienten merkmale sind bisher wenig empirisch untersucht und die gefun denen Indikationskriterien sprechen kaum eindeutig für die eine oder andere Behandlungsform.…”
Section: Bewertung Der Studienunclassified