2015
DOI: 10.1055/s-0035-1548839
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Phosphatintoxikation nach Klysmagabe – eine lebensgefährliche iatrogene Komplikation

Abstract: Insufficient elimination of phosphate containing enema can result in lethal or life threatening hyperphosphatemia, hypocalcemia and metabolic acidosis. These can be treated efficaciously by hemodialysis. Because of the high risk of intoxication in using enemas containing phosphate in infants or in patients with gastrointestinal or renal comorbidities, physicians treating constipation should choose enemas without phosphate but with ingredients with lower risk like glycerol or sorbitol in this age group.

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“…Betroffene benötigen nach überstandenem Akutereignis zunächst eine längerfristige parenterale Ernährungjedoch kann ein relevanter Anteil von der parenteralen Ernährung entwöhnt werden. Die funktionelle Anpassung (enterale Adaptation) des verbleibenden Darmes benötigt einen Zeitraum bis zu 4 Jahren [9].…”
Section: Merkeunclassified
“…Betroffene benötigen nach überstandenem Akutereignis zunächst eine längerfristige parenterale Ernährungjedoch kann ein relevanter Anteil von der parenteralen Ernährung entwöhnt werden. Die funktionelle Anpassung (enterale Adaptation) des verbleibenden Darmes benötigt einen Zeitraum bis zu 4 Jahren [9].…”
Section: Merkeunclassified
“…Important signs of a disruption to the passage of meconium are bilious stomach contents, increase in abdominal circumference, guarding and pain in the abdominal wall, intestinal rigidity and vascular proliferation and erythema of the abdominal wall ( Figure 1). In cases where therapeutic rectal enemas are administered in newborns, phosphate-containing enemas must be strictly avoided, as life-threatening hyperphosphatemia, hypocalcemia and metabolic acidosis may occur [7].…”
Section: I1 Acute Abdomenmentioning
confidence: 99%