“…Die Fertilitäts-störung wurde unter anderem als psychosomatische Abwehr der Übernahme der mütterlichen Rolle interpretiert und die Betroffenen mussten sich neben der Infertilität mit dem Zweifel an ihrer Bereitschaft, Mutter zu werden, auseinandersetzen (Strauß et al 2000). Empirische Arbeiten an repräsentativen Stichproben mit stan-dardisierten Messinstrumenten, die in den achtziger Jahren des letzten Jahrhunderts durchgeführt wurden, zeigten keine signifikanten Unterschiede hinsichtlich emotionaler Faktoren oder der Persönlichkeit zwischen infertilen und fruchtbaren Frauen (Verhaak et al 2007).…”
Section: Psychische Faktoren Als Ursache Der Infertilitätunclassified
“…Vor allem wird ein Vermeiden der Sexualität, Lustlosigkeit bis hin zur Anorgasmie und Impotenz von den in Behandlung stehenden Paaren berichtet. Strauß et al (2000) vermuten eine erhebliche Einschränkung der Aussagekraft der Studien zur Zufriedenheit mit der Sexualität auf Grund der Antworttendenz der "sozialen Erwünschtheit". Ein ähnliches Argument gilt auch für die Einschätzung der Qualität der Paarbeziehung (siehe oben).…”
Section: Belastungen Im Rahmen Der Infertilitätsbehandlung Mit Eigeneunclassified
Summary
Psychosocial factors in reproductive medicineIntroduction: Since the development of assisted reproduction technology in the 1970s, assisted reproduction has become increasingly used by couples for various reasons. Concurrently, the diagnostic possibilities regarding the health of the unborn child have been elaborated. Methods/Results: The present literature review describes and discusses the possibilities of assisted reproduction (in-vitro fertilization (IVF), intracytoplasmic sperm injection ICSI, cryopreservation, conception of children with the help of a third person) with respect to their psychosocial meaning for those affected and for the children conceived in this manner. The psychological strain pairs experience in the context of prenatal diagnostics and the resulting decisions are illustrated by a case study.
Conclusions:The continued progression in the possibilities and resulting conflicts and decision-making processes in reproductive medicine confronts clinicians and psychosomatic/psychotherapeutic practitioners with many new challenges. In conclusion clinical recommendations for the psychosocial counseling of couples are given.
“…Die Fertilitäts-störung wurde unter anderem als psychosomatische Abwehr der Übernahme der mütterlichen Rolle interpretiert und die Betroffenen mussten sich neben der Infertilität mit dem Zweifel an ihrer Bereitschaft, Mutter zu werden, auseinandersetzen (Strauß et al 2000). Empirische Arbeiten an repräsentativen Stichproben mit stan-dardisierten Messinstrumenten, die in den achtziger Jahren des letzten Jahrhunderts durchgeführt wurden, zeigten keine signifikanten Unterschiede hinsichtlich emotionaler Faktoren oder der Persönlichkeit zwischen infertilen und fruchtbaren Frauen (Verhaak et al 2007).…”
Section: Psychische Faktoren Als Ursache Der Infertilitätunclassified
“…Vor allem wird ein Vermeiden der Sexualität, Lustlosigkeit bis hin zur Anorgasmie und Impotenz von den in Behandlung stehenden Paaren berichtet. Strauß et al (2000) vermuten eine erhebliche Einschränkung der Aussagekraft der Studien zur Zufriedenheit mit der Sexualität auf Grund der Antworttendenz der "sozialen Erwünschtheit". Ein ähnliches Argument gilt auch für die Einschätzung der Qualität der Paarbeziehung (siehe oben).…”
Section: Belastungen Im Rahmen Der Infertilitätsbehandlung Mit Eigeneunclassified
Summary
Psychosocial factors in reproductive medicineIntroduction: Since the development of assisted reproduction technology in the 1970s, assisted reproduction has become increasingly used by couples for various reasons. Concurrently, the diagnostic possibilities regarding the health of the unborn child have been elaborated. Methods/Results: The present literature review describes and discusses the possibilities of assisted reproduction (in-vitro fertilization (IVF), intracytoplasmic sperm injection ICSI, cryopreservation, conception of children with the help of a third person) with respect to their psychosocial meaning for those affected and for the children conceived in this manner. The psychological strain pairs experience in the context of prenatal diagnostics and the resulting decisions are illustrated by a case study.
Conclusions:The continued progression in the possibilities and resulting conflicts and decision-making processes in reproductive medicine confronts clinicians and psychosomatic/psychotherapeutic practitioners with many new challenges. In conclusion clinical recommendations for the psychosocial counseling of couples are given.
“…die Konzeptionschancen nicht nutzt. Psychische Faktoren liegen auch dann vor, wenn ein Paar eine medizinisch indizierte Infertilitätstherapie bewusst zwar bejaht, sie aber nicht beginnt [9].…”
Section: Stand Der Forschung Zu Psychologischen Aspekten Bei Fertilitunclassified
Though, from a psychological point of view, infertile couples appear rarely symptomized, some of them do need psychological counselling. Over the last years detailed treatment concepts have been developed in the sequel of psychosomatic research on fertility disorders in Germany. Counselling strategies, advising literature for patients as well as the "Counselling Network for Infertility Germany" are presented. Hints at how to conduct counselling and curative treatment in the case of infertility are given.
“…(61, p. 27). Psychogenic infertility is given more detailed attention in the German guidelines Psychosomatics in Reproductive Medicine (62). These guidelines argue that it is only legitimate to speak of psychological factors as a partial cause of fertility disorders if: a) despite the desire for a child and the corresponding counseling from a doctor the couple continue to engage in behaviour detrimental to fertility (e.g., diet, notably over-and underweight; high-power competitive sport; alcohol, nicotine, tablet abuse; extreme stress, especially at work), b) a couple does not have sexual intercourse on fertile days or one (or both) of them have a nonorganic sexual dysfunction, c) a couple consciously consents to a medically indicated infertility therapy but then fails to go through with it.…”
Section: Guidelines For Counseling In Infertility and Psychogenic Infmentioning
An exclusive psychological/psychodynamical point of view on the complexity of infertility is as inadequate as a strictly somatic point of view. Infertility should always be treated as a psychosomatic entirety.
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