2017
DOI: 10.1159/000479849
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Psychotherapie bei Schizophrenie: Was geht?

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Cited by 3 publications
(7 citation statements)
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“…Moreover, through comprehensive efforts of multi-stakeholder treatment options could be partially increased (outpatient psychotherapy up to 3%) by facilitating state-of-the-art care, anti-stigma efforts, and training of evidence-based psychotherapy for SSD to overcome multiple barriers ( 29 ). Despite these changes, there still remains a huge gap in treatment options, therapy manuals, and well-trained psychotherapists in CBT for SSDs in both in- and outpatient settings ( 31 , 32 ). For the in-patient settings, however, only a minority of patients receive individual CBT in addition to psychotropic medication due to structural and financial barriers, whereas group therapies, for instance, metacognitive training and psychoeducation, are more commonly applied ( 31 , 32 ).…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
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“…Moreover, through comprehensive efforts of multi-stakeholder treatment options could be partially increased (outpatient psychotherapy up to 3%) by facilitating state-of-the-art care, anti-stigma efforts, and training of evidence-based psychotherapy for SSD to overcome multiple barriers ( 29 ). Despite these changes, there still remains a huge gap in treatment options, therapy manuals, and well-trained psychotherapists in CBT for SSDs in both in- and outpatient settings ( 31 , 32 ). For the in-patient settings, however, only a minority of patients receive individual CBT in addition to psychotropic medication due to structural and financial barriers, whereas group therapies, for instance, metacognitive training and psychoeducation, are more commonly applied ( 31 , 32 ).…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Despite these changes, there still remains a huge gap in treatment options, therapy manuals, and well-trained psychotherapists in CBT for SSDs in both in- and outpatient settings ( 31 , 32 ). For the in-patient settings, however, only a minority of patients receive individual CBT in addition to psychotropic medication due to structural and financial barriers, whereas group therapies, for instance, metacognitive training and psychoeducation, are more commonly applied ( 31 , 32 ). The implementation of individual CBT remains difficult for SSDs due to prolonged treatment durations and high human capacity costs ( 26 , 33 ).…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Tatsächlich schildern PPS immer wieder, von ambulanten PP zurückgewiesen zu werden [19]. Verschiedene Autoren diskutieren diesbezüglich eine geringe Behandlungsbereitschaft von psychologischen Psychotherapeut*innen [6,21,22]. Lincoln und Moritz [21] gehen von dysfunktionalen Annahmen bei Behandlern bezüglich 1 Görgen W, Engler U (2005).…”
Section: Gründe Für Das Versorgungsdefizit Bei Schizophrenienunclassified
“…Derart wahrgenommene strukturelle Schwierigkeiten könnten wiederum aufgrund der fehlenden bedarfsgerechten Steuerungsfunktion in der Zuweisung von Patient*innen zu Therapeut*innen [6] dazu führen, dass PPS vermehrt von ambulanten PP zurückgewiesen werden [19]. Strukturelle Probleme könnten folglich eine geringe Behandlungsbereitschaft von Psychologischen Psychotherapeut*innen (PP) erzeugen, wie sie von Expert*innen in der Literatur konstatiert wird [6,[21][22] Aus-und Weiterbildung, Kompetenzerleben und Behandlungsbereitschaft Bezüglich der subjektiv empfundenen eigenen Qualifikation in der Behandlung verschiedener psychischer Störungen rangieren die schizophrenen Störungen im mittleren Bereich, erwartungsgemäß deutlich geringer als es bei den affektiven, neurotisch bedingten Störungen und Persönlichkeitsstörungen der Fall ist. Geringer qualifiziert als bei PPS erleben sich die Befragten bei den organisch bedingten Störungen, bei den Substanzkonsumstörungen, bei Intelligenzminderung und bei Entwicklungsstörungen.…”
Section: Versorgungssituation Und Strukturelle Gegebenheitenunclassified
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