1995
DOI: 10.1016/s1010-7940(05)80068-5
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Pyoderma gangrenosum as a complication of coronary artery bypass grafting

Abstract: A 60-year-old male patient developed progressive wound ulcerations, simulating wound sepsis after coronary bypass operation. The condition did not respond to intensive antibiotic therapy. Based on clinical signs and biopsy, the diagnosis of pyoderma gangrenosum was made and successfully treated with cyclosporin A. Pyoderma gangrenosum, although extremely rare, must be considered as a possible diagnosis in wound complications unresponsive to traditional therapy.

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Cited by 18 publications
(23 citation statements)
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“…Five cases of sternal wound-ulcerating PG have been described after cardiothoracic operation. [5][6][7][8][9] Two cases responded to cyclosporin A, one 5 after debridement and sternal stabilization because of dehiscence. One other was treated with high-dose intravenous immunoglobulin in combination with systemic corticosteroids.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Five cases of sternal wound-ulcerating PG have been described after cardiothoracic operation. [5][6][7][8][9] Two cases responded to cyclosporin A, one 5 after debridement and sternal stabilization because of dehiscence. One other was treated with high-dose intravenous immunoglobulin in combination with systemic corticosteroids.…”
Section: Discussionmentioning
confidence: 99%
“…Zu Recht wird auf die besondere Bedeutung des PG als Differenzialdiagnose bei postoperativen Wundheilungsstörungen bzw. bei vermutetem Wundinfekt hingewiesen [2,15]. Die therapeutischen Konsequenzen, die sich dabei aus der jeweiligen Diagnose ergeben, sind nämlich völlig gegensätzlich: Während die Wundinfektion möglichst gezielt antibiotisch behandelt und chirurgisch saniert werden muss, kann ein PG durch eine Revisionsoperation verschlimmert werden (Pathergie; [2]) und erfordert die Behandlung mit Steroiden und/oder anderen Immunsuppressiva [4].…”
Section: Pyoderma Gangraenosum (Pg) · Systemic Inflammatory Response unclassified
“…Zwischen der Operation und der Manifestation eines postoperativen PG liegen in der Regel einige Tage [15] bis 2 Wochen [8].In einer Literaturübersicht mit 16 postoperativen Fällen traten 9 innerhalb der 1. Woche und weitere 2 im Verlauf der 2.Woche auf [17].…”
Section: Klinisches Bild Und Diagnoseunclassified
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“…Phospatase 246 U/l, Eisen [22,28] eingesetzt. In der Regel erfordert der akute und rasch progrediente Verlauf des PG jedoch eine systemische Therapie.…”
Section: Laborbefundeunclassified