2010
DOI: 10.1055/s-0029-1244819
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Rituximab als effektive Therapie bei schwerster thrombotisch thrombozytopenischer Purpura (TTP)

Abstract: Severe autoantibody TTP can be successfully treated by administering rituximanb, an anti-CD20 antibody, in addition to the standard treatment with plasmapheresis.

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“…This concept is translated into therapy as patients are treated with rituximab, a therapeutic immunomodulatory and B cellblocking antibody [49]. Treatment with rituximab was successful for several patients and resulted in a reduction of plasma cells in the circulation and a reduction of autoantibody titers [51,52].…”
Section: Thrombotic Thrombocytopenic Purpuramentioning
confidence: 99%
“…This concept is translated into therapy as patients are treated with rituximab, a therapeutic immunomodulatory and B cellblocking antibody [49]. Treatment with rituximab was successful for several patients and resulted in a reduction of plasma cells in the circulation and a reduction of autoantibody titers [51,52].…”
Section: Thrombotic Thrombocytopenic Purpuramentioning
confidence: 99%
“…Daher erfolgte neben dem initialen Einsatz von Kortikosteroiden [22], deren primärer Nutzen in Bezug auf die Hemmung der Antikörperbildung gegen ADAMTS13 umstritten ist, die viermalige Applikation von Rituximab zur Inhibition einer weiteren ADAMTS13-Antikörper-Produktion. Der gegen das CD20-Oberflächenan-tigen von B-Lymphozyten gerichtete monoklonale Antikörper Rituximab wurde aufgrund der hohen Mortalität und der hohen Rückfallquote von 40-50% [21] der Erkrankung in kleineren Serien und Fallberichten in den letzten Jahren trotz "off-label use" [8,23] in das Therapieregime der TTP implementiert [15,[24][25][26][27][28][29][30][31][32][33]. Die Arbeitsgruppe von Fakhouri zeigte, dass bei Patienten, die kein Ansprechen auf die Plasmapherese und die Gabe von Kortikosteroiden sowie persistierend hohe Antikörperlevel aufwiesen, die viermalige Rituximabgabe im Abstand von 1 Woche zu einer kompletten Remission der TTP führte [26].…”
Section: Diskussionunclassified
“…Due to severe hemodynamic compromise by the time a provisional diagnosis of TTP was made, plasma exchange was not possible. Early treatment with Rituximab 375 mg/m 2 once a week for 1 month has been found to be beneficial [7,8]. Unfortunately, it did not change the outcome in this case.…”
Section: An `Unusual Presentation Of Ttpmentioning
confidence: 66%