Zusammenfassung
▼Hintergrund: Mikrowellenablationen (MWA) stellen eine neuartige thermoablative Behandlung für benigne Schilddrüsenknoten dar. Ziel war es, die benötigte Energie pro ml Volumenreduktion zu benutzen, um die benötigte Energie für ein volume-of-interest (VOI) abschätzen zu können. Methode: 25 Patienten mit 25 Knoten (6 solide, 13 komplex und 6 zystisch) wurden durch MWA behandelt. Die übertragene Energie (E) wurde mit der Volumenveränderung (Δ V) nach 3 Monaten korreliert. Der Energiebedarf pro ml Volumenreduktion wurde durch E/Δ V bestimmt. Ergebnisse: MWA zeigte eine signifikante (p < 0,0001) Volumenreduktion (Δ V) im Mittel von 12,4 ± 13,0 ml (range: 1,5 -63,2 ml) und eine relative Reduktion von 52 ± 16 % (range: 22 -77 %). Es zeigte sich eine positive Korrelation zwischen E und Δ V (r = 0,82; p < 0,05). Die mittlere E/Δ V war 1,52 ± 1,08 (range: 0,4 -4,6) kJ/ml für alle Knoten und 2,30 ± 1,5 (0,9 -4,6); 1,5 ± 0,9 (0,4 -3,6); 0,75 ± 0,25 (0,4 -1,2) kJ/ml für solide, komplexe und zystische Knoten mit einer signifikanten Differenz der in E/Δ V zwischen soliden und zystischen Knoten (p < 0,03
Abstract
▼Purpose: Microwave ablation (MWA) represents a novel thermal ablative treatment of benign thyroid nodules. The aim was to determine the energy required per ml volume reduction in order to match the required energy to the volume-of-interest (VOI). Materials and Methods: 25 patients with 25 nodules (6 solid, 13 complex and 6 cystic) were treated by microwave ablation (MWA). The transmitted energy (E) was correlated with the volume change (Δ V) after 3 months. The energy required per ml volume reduction after 3 months was calculated by E/Δ V. Results: MWA resulted in a significant (p < 0.0001) volume reduction (Δ V) with a mean of 12.4 ± 13.0 ml (range: 1.5 -63.2 ml) and relative reduction of 52 ± 16 % (range: 22 -77 %). There was a positive correlation between E and Δ V (r = 0.82; p < 0.05). The mean E/Δ V was 1.52 ± 1.08 (range: 0.4 -4.6) kJ/ml for all nodules and 2.30 ± 1.5 (0.9 -4.6), 1.5 ± 0.9 (0.4 -3.6), 0.75 ± 0.25 (0.4 -1.2) kJ/ ml, respectively, for solid, complex and cystic nodules with a significant difference in E/Δ V for solid and cystic (p < 0.03). Conclusion: The energy required per volume depends on the nodule consistency. Solid nodules require more energy than cystic ones. The estimation of the energy needed per volume-of-interest as an additional parameter should help to avoid under-or overtreatment. Key Points:▶ The estimated required energy for a volumeof-interest depends on the nodule consistency ▶ In solid nodules a higher energy transmission than in cystic nodules is recommended ▶ The energy transmission as an additional marker to ultrasound is helpful for improving periprocedural monitoring This document was downloaded for personal use only. Unauthorized distribution is strictly prohibited.