1989
DOI: 10.1055/s-2008-1047245
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The radiology of the right superior intercostal vein

Abstract: The right superior intercostal vein is visualised on CT examination as a circular opacity laterally at the right aspect of the vertebral body at the T4-T5 level. In venographic examination the RSIV appears to be formed by the confluence of the venous channels, the right second, third and fourth intercostal veins. In superior vena cava obstruction the RSIV is an important collateral pathway: the flow through the vein depends on the site of the obstruction, anterograde if the obstruction is superior or parallel … Show more

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“…Ein unvollständiger Verschluß führt typischerweise zu einem vermehrten antegraden Fluß über die Vena azygos (9). Der Vena azygos wird dabei von der rechten Halsseite Blut über die obere Interkostalvene zugeführt (1,9). Das Blut der linken Halsseite erreicht sie häufig über eine Vena hemiazygos accessoria.…”
Section: Kommentarunclassified
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“…Ein unvollständiger Verschluß führt typischerweise zu einem vermehrten antegraden Fluß über die Vena azygos (9). Der Vena azygos wird dabei von der rechten Halsseite Blut über die obere Interkostalvene zugeführt (1,9). Das Blut der linken Halsseite erreicht sie häufig über eine Vena hemiazygos accessoria.…”
Section: Kommentarunclassified
“…Das Blut der linken Halsseite erreicht sie häufig über eine Vena hemiazygos accessoria. Wenn der VCS-Verschluß kaudal der Azygosmündung liegt oder die Einmündung der Vena azygos obstruiert ist, kommt es zu einem retrograden Fluß im System der Venae azygos/lumbalis ascendens, der über die Venae iliacae zur unteren Hohlvene führt (1,9). In fortgeschrittenen Fällen, in denen auch das Azygos-System beeinträchtigt ist, werden die Kollateralen der vorderen Bauchwand in Anspruch genommen (V. thoracica lateralis, V. thoracica/mammaria interna, V. epigastrica superior) (3,9).…”
Section: Kommentarunclassified
“…However, the superior intercostal veins on the right and left sides vary significantly in their modes of origin, course, anastomosis, and destination (Hollinshead & Rosse, 1985;Woodburne & Burkel, 1988). Anatomical and radiological reports have documented a wide range of frequencies for the right superior intercostal vein, ranging from 16% to 85%, while the left superior intercostal vein's frequency ranges from 0.9% to 49% (Abiru et al, 2005;Catalano et al, 1989;Friedman et al, 1978;Kutoglu et al, 2012;McDonald et al, 1970;Medrea et al, 1988;Morison, 1879;Woodring & Olson, 1987). Notably, the left superior intercostal vein can appear as "aortic nipple" that projects from the aortic knob on x-rays, which may be confused with lymphadenopathy or neoplasm (Abiru et al, 2005;Friedman et al, 1978;McDonald et al, 1970).…”
Section: Introductionmentioning
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