2019
DOI: 10.1186/s40425-019-0813-8
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The society for immunotherapy of cancer consensus statement on immunotherapy for the treatment of advanced renal cell carcinoma (RCC)

Abstract: The approval of immunotherapeutic agents and immunotherapy-based combination strategies in recent years has revolutionized the treatment of patients with advanced renal cell carcinoma (aRCC). Nivolumab, a programmed death 1 (PD-1) immune checkpoint inhibitor monoclonal antibody, was approved as monotherapy in 2015 for aRCC after treatment with a VEGF-targeting agent. In April 2018, the combination of nivolumab and ipilimumab, a CTLA-4 inhibitor, was approved for intermediate- and poor-risk, previously untreate… Show more

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Cited by 210 publications
(182 citation statements)
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References 67 publications
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“…Unter Therapien mit Checkpoint-Inhibitoren ist eine Remissionsbeurteilung nach 6 bis 12 Wochen oder später sinnvoll [25]. Des Weiteren gelten neben den RECIST-Kriterien 1.1 immune-related Response-Kriterien (irRC) und immune-related RECIST-Kriterien (irRECIST) [10].…”
Section: Zusammenfassung : Substanzwahl In Der Zweitlinieunclassified
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“…Unter Therapien mit Checkpoint-Inhibitoren ist eine Remissionsbeurteilung nach 6 bis 12 Wochen oder später sinnvoll [25]. Des Weiteren gelten neben den RECIST-Kriterien 1.1 immune-related Response-Kriterien (irRC) und immune-related RECIST-Kriterien (irRECIST) [10].…”
Section: Zusammenfassung : Substanzwahl In Der Zweitlinieunclassified
“…In einer nicht randomisierten Phase-II-Studie war das OS der Patienten, die nach Progression mit Nivolumab weitertherapiert wurden, länger als das der Patienten mit Therapieabbruch bei Progression (30,5 vs. 15,2 Monate) [58,59]. Die SITC empfiehlt die Immuntherapie mit CPI in folgenden Fällen zu beenden [10]: ▪ bei Erreichen einer CR ▪ bei bestätigter symptomatischer Progression ▪ wenn die Therapie zwei Jahre gegeben wurde und kein Progress vorliegt…”
Section: Kriterien Für Die Therapiedauerunclassified
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“…The clinical success of the initial inhibitory receptors (IRs) CTLA-4, PD-1 or PD-L1 in cancers is still fresh in our minds (1)(2)(3)(4). With the substantial survival bene ts offered by nivolumab, which targets PD-1 (5,6), renal cell carcinoma (RCC) has become a hallmark of immune-oncology treatment in this decade.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…The clinical e cacy achieved by the combination of ipilimumab, which targets CTLA-4, and nivolumab in RCC (7,8) has encouraged both patients and clinicians. However, a substantial proportion of patients remained refractory or developed acquired resistance to the rst series of immunotherapy regimens (i.e., CTLA-4, PD-1 or PD-L1 monotherapy and their combinations) (3,9). Thus, emerging demands for new therapies targeting other IRs have broadened the therapeutic repertoire in RCC and, more broadly, all cancer types.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%