1995
DOI: 10.1007/bf02254209
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Ultrasonographic evaluation of bladder volume in young children

Abstract: We investigated by ultrasonography the bladders of 30 young children (26 boys, 4 girls) without established bladder control immediately before voiding cystourethrography. The anterior/posterior (D), superior/inferior (H) and transverse dimension (W) of the bladder were determined. The small children had a significantly greater H value compared with D and W than older children in our previous study in 1993. The regression equation for D x H x W and actual bladder volume in 30 infants was calculated as y = 0.49 … Show more

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“…Furthermore, the bladder is formed within the body by the detrusor muscle and is layered from outer to inner with circular and longitudinal muscle fibers with sub-mucous coating and transitional epithelium as the inner layer (Gray 1942). Hiraoka et al (1995) estimated the bladder volume of children using ultrasonography. For young children (a few months old) the median bladder volume was about 20 mL.…”
Section: Anatomy Of Pediatric Bladdermentioning
confidence: 99%
“…Furthermore, the bladder is formed within the body by the detrusor muscle and is layered from outer to inner with circular and longitudinal muscle fibers with sub-mucous coating and transitional epithelium as the inner layer (Gray 1942). Hiraoka et al (1995) estimated the bladder volume of children using ultrasonography. For young children (a few months old) the median bladder volume was about 20 mL.…”
Section: Anatomy Of Pediatric Bladdermentioning
confidence: 99%
“…Da sich Formel des Rotationsellipsoides und die Modifikationen der Quaderformel lediglich durch einen konstanten Faktor voneinander unterscheiden, ist es verständlich, dass sie sich gleichsinnig verhalten, wobei die nicht modifizierte Quaderformel als obere Abschätzung das Blasenvolumen so deutlich überschätzt, dass der Effekte der Unterschätzung kleiner Volumina nicht mehr zum Tragen kommt. Alter von bis zu etwas mehr als 2 Jahren hat er festgestellt, dass bei kleinen Kindern eine andere, längsovalere Harnblasenform vorherrscht als bei älteren Kindern einer Vergleichsstudie[11,17]. Eine andere mögliche Erklärung liegt in der Tatsache, dass eine nur gering gefüllte Harnblase dem durch den Schallkopf ausgeübten Druck stärker nachgibt als eine gut gefüllte Harnblase mit entsprechend höherem Füllungsdruck, sodass gering gefüllte Harnblasen eher die Form eines Quaders annehmen und entsprechend die Quaderformel für kleine Volumina unter den in der vorliegenden Studie getesteten Formeln die besten Ergebnisse lieferte.…”
unclassified