The Immunology of Malignant Melanoma. Summing'. A survey of the results of immunologic investigations in tumors concerning the malignant melanoma, is given -subdivided into the various in vitro and in vivo tests-, and emphasizing the viewpoints related to the clinic.Antibodies against various structures of melanoma cells can be traced optically by fluorescence in patients with melanoma but also in subjects with halo naevus. The motility of white blood cells of patients suffering from melanoma is inhibited by extracts of melanoma cells, but mostly only in localized tumors, as cytotoxic antibodies can be found only in such cases. The identification of cytotoxic lymphocytes and the stimulation of lymphocytes of patients through extracts of melanoma or PHA also depends essentially on the stage of the tumor. The serum factors-blocking the lymphocytes function-predominantly occur in the late stage of the tumor. The size of the lymphocytic stroma-reaction seems to be important regarding the prognosis. It is uncertain whether other serum factors play a decisive role in melanoma. Including unimportant restrictions, serogenetic and HL-A-investigations did not reveal obvious findings. Also is it uncertain in melanoma whether viruses play a part.By means of intracutaneous tests with unspecific and specific antigens, one tries to abtain in vivo information about the immunologic defence condition of the patient, thus one tries to ameliorate that condition with unspecific antigens or various preparations of melanoma cells. So far, all kinds of immunotherapy in melanoma resulted-if any-only in temporary successes. Key words': Malignant melanoma, tumor immunology, in vitro and in vivo tests, immunotherapy in melanoma, Zusammenjassung. Unter vorwiegend klinikbezogenen Gesichtspunkten werden die tumorimmunologischen Ergebnisse beim malignen Melanom, aufgeschlfisselt nach den verschiedenen in vitround in vivo-Tests zusammengefagt.Antik6rper gegen verschiedene Strukturen der Melanomzellen k6nnen bei Melanompatienten aber auch bei Personen mit Naevus Sutton fluorescenzoptisch nacbgewiesen werden. Weige Blutzellen yon Melanompatienten werden durch Melanomzellextrakte in ihrer Beweglichkeit gehemmt, meistens jedoch nur bei lokalisiertem Tumor, wie auch cytotoxische Antik6rper nur in solchen F/illen zu finden sin& Der Nachweis yon cytotoxischen Lymphocyten und die Stimutierbarkeit yon Pafienten-Lymphocyten durch Melanom-Extrakte oder PHA b/ingt ebenfatls wesentlich vom Tumor-Stadium ab. Die Lymphocytenfunktion blockierende Serumfaktoren treten vorwiegend im fortgeschrittenen Tumorstadium auf. Die Stfirke der lymphocytfiren Stromareaktion scheint prognostisch bedeutsam zu sein. Es ist ungewfl3, ob andere Serumfaktoren eine entscheidende Rolle bei Melanomen spMen. Serogenetische und HL-A-Untersuchungen baben mit geringen Einschrfinkungen zu keinen aufffilligen Befunden geffihrt. Ob Viren eine Rolle spielen, ist auch beim Melanora noch ungewiB.In vivo versucht man im Intrakutantest mit unspezifischen und spezifischen Antigenen AufschluB fib...