2013
DOI: 10.1007/s00772-013-1233-6
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Ursachen und Risikofaktoren der Arteriosklerose

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“…The cause of ischemic stroke is an arterial vascular disease, which in its most common form, atherosclerosis, is an inflammatory response of the vessel wall to lipid metabolism disturbances and endothelial stress. This leads to the formation of multi-focal plaques and thus to the narrowing and hardening of the arteries and consequently to an insufficient supply of oxygen to the brain [8]. A special role in atherosclerosis development plays the carotid artery, which is responsible for an estimated 18 -25 % of thromboembolic strokes [17].…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…The cause of ischemic stroke is an arterial vascular disease, which in its most common form, atherosclerosis, is an inflammatory response of the vessel wall to lipid metabolism disturbances and endothelial stress. This leads to the formation of multi-focal plaques and thus to the narrowing and hardening of the arteries and consequently to an insufficient supply of oxygen to the brain [8]. A special role in atherosclerosis development plays the carotid artery, which is responsible for an estimated 18 -25 % of thromboembolic strokes [17].…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Carotid stenosis is essentially an expression of generalized arteriosclerosis and, thus, also of systemic disease requiring adjunctive drug treatment/prevention with acetylsalicylic acid (ASA) and statins [1]. …”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Asymptomatic stenosis of the extracranial internal carotid artery (ICA) is a frequent incidental finding requiring further diagnostic investigation and treatment. Carotid stenosis is essentially an expression of generalized arteriosclerosis and, thus, also of systemic disease requiring adjunctive drug treatment/prevention with acetylsalicylic acid (ASA) and statins [ 1 ].…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Jede Manifestationsform und -lokalisation stellt jedoch ein Indiz für eine generalisierte Erkrankung des Organismus dar, das wissen wir inzwischen aus einer Vielzahl groß angelegter internationaler Studien. Da die betroffenen Patienten schon im Anfangsstadium eine erhöhte kardiovaskuläre Morbidität und Mortalität aufweisen, muss es neben der Verhinderung des Fortschreitens einer immobilisierenden peripheren Gefäßerkrankung und der Verhinderung einer Amputation ("Beininfarkt") im Management der Patienten ebenso intensiv darum gehen, die übrigen kardiovaskulä-ren Risiken im Sinne der sekundären und tertiären Prävention bestmöglich zu therapieren [1]. Wir wissen heute, dass das 10-Jahres-Risiko für das Auftreten eines tödlichen kardiovaskulären Ereignisses geschlechtsspezifisch ist und direkt vom systolischen Blutdruck, dem Cholesterin und einer Nikotinanamnese abhängt: Das Risiko ist bei 60-jährigen Frauen ohne Risikofaktoren mit 2% am geringsten, dagegen bei 60-jährigen Männern mit systolischen RR Werten von 180 mmHg und Raucheranamnese mit 21% mit Abstand am höchsten [3].…”
unclassified