2009
DOI: 10.1055/s-0029-1224612
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Zeitlicher Ablauf von Leber- und Darmresektion bei Patienten mit kolorektalem Karzinom und synchronen Lebermetastasen

Abstract: Timing of surgical therapy in patients with synchronous colorectal liver metastases is becoming more complex. The standard therapy for most of the patients remains resection of the colorectal cancer first followed 6 weeks later by liver resection. Simultaneous colon and liver resection is safe and advisable in cases of minor liver resections and right-sided colon tumours. Major liver resections in combination with resection of the colorectal cancer carry the risk of increased postoperative morbidity and mortal… Show more

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“…Auf die Besonderheiten in der multimodalen Therapieplanung bei synchronen Lebermetastasen soll hier nicht im Detail eingegangen und auf eine Übersichtsarbeit aus dem letzten Jahr verwiesen werden [51]. Die Abfolge von Chemotherapie und Leberresektion ist in diesem speziellen Fall noch Gegenstand aktueller Diskussionen.…”
Section: Synchrone Lebermetastasenunclassified
“…Auf die Besonderheiten in der multimodalen Therapieplanung bei synchronen Lebermetastasen soll hier nicht im Detail eingegangen und auf eine Übersichtsarbeit aus dem letzten Jahr verwiesen werden [51]. Die Abfolge von Chemotherapie und Leberresektion ist in diesem speziellen Fall noch Gegenstand aktueller Diskussionen.…”
Section: Synchrone Lebermetastasenunclassified
“…The optimal surgical strategy for patients with synchronous colorectal liver metastases is not yet well-considered. Traditionally, the standard therapy for most patients with colorectal cancer and synchronous colorectal liver metastases consists of colorectal resection first to prevent bleeding, perforation or obstruction, followed 6 weeks later by staged liver resection [14]. Alternatively patients may be subject simultaneously to colorectal and liver resection.…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Агрессивность этих опухолей определяется высоким потенциалом метастазирования: до 60 % больных обращаются к онкологу, имея уже III-IV стадию заболевания. На момент установления диагноза метастазы в печени выявляются у 15-25 % больных и у 35-50 % больных -в различные сроки после удаления первичной опухоли [1][2][3][4][5].…”
unclassified