2010
DOI: 10.1055/s-0029-1246181
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Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen

Abstract: Data interpretation should consider numerous confounding factors such as case mix and hospital characteristics. The handling of coercive measures is an important quality feature. Therefore standardised survey methods should be developed and nationwide implemented.

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“…The first publication reporting data on the use of such measures in a hospital stems from 1991 (29). Beginning from 1997, two voluntary working groups of German hospitals were founded in the Southern and the Northern part of Germany with the aim to analyze and reduce the use of mechanical restraint and other types of coercion and violence (27, 3032). Since about 2000, after introducing common definitions, first data collections and comparisons between hospitals were made, so-called “benchmarking” in quality circles (33).…”
Section: Mechanical Restraintmentioning
confidence: 99%
“…The first publication reporting data on the use of such measures in a hospital stems from 1991 (29). Beginning from 1997, two voluntary working groups of German hospitals were founded in the Southern and the Northern part of Germany with the aim to analyze and reduce the use of mechanical restraint and other types of coercion and violence (27, 3032). Since about 2000, after introducing common definitions, first data collections and comparisons between hospitals were made, so-called “benchmarking” in quality circles (33).…”
Section: Mechanical Restraintmentioning
confidence: 99%
“…Besides that, one has to bear in mind that prior studies followed different methodological approaches to analyze data which additionally limits the comparability between different study sites. Some studies used descriptive approaches ( 16 , 32 ) or group comparisons with binominal, non-parametric tests or ANOVA ( 17 20 , 22 – 24 , 26 , 29 , 30 ). To describe risk factors regression analysis was frequently used ( 19 21 , 23 , 26 , 28 , 29 , 31 , 33 ) and some studies extended their findings with an estimation of the area under the curve (AUC) ( 23 ).…”
Section: Introductionmentioning
confidence: 99%
“…Mechanische Zwangsmaßnahmen in vielen Formenvon den Ketten über Fixierung mit Gurten, Zwangsjacke, Einwickeln in Tücher, Festbinden an Stühlen, Einsperren in leere Räume (Isolierung)gehören unvermeidlich zum symbolischen Inventar der Psychiatrie und prägen ihr janusköpfiges Bild in der Öffentlichkeit, wenngleich die Anwendung von Zwang heute nur noch bei einer kleinen Minderheit der Patienten eine Rolle spielt und selbst bei systematischen Befragungen zur Aufnahmesituation nur noch marginal in Erscheinung tritt [1]. Trotzdem sind auch heute noch 2-10 % der Aufnahmen in psychiatrischen Krankenhäusern von solchen mechanischen Zwangsmaßnahmen betroffen [2][3][4], die im Mittel zwischen 5 und 10…”
Section: Das äLteste Problem Psychiatrischer Institutionenunclassified
“…In Deutschland gibt es 2 klinikübergreifende Arbeitskreise, die sich seit vielen Jahren mit Zwangsmaßnahmen und deren Verhinderung beschäftigen, den vom Autor dieses Beitrags 1997 initiierten Arbeitskreis zur Prävention von Gewalt und Zwang in der Psychiatrie (www.arbeitskreis-gewaltpraevention. de) [13,14] mit Beteiligung von Kliniken aus Baden-Württemberg, Bayern, Hessen, Luxemburg, Wales und der Schweiz und ein norddeutsches Pendant mit einer kleineren Arbeitsgruppe [2,15]. Seit mittlerweile 10 Jahren vorliegende Daten aus Klinikvergleichen (Benchmarking) zeigen, dass eine erhebliche Variation zwischen den einzelnen Kliniken besteht, dass gezielte Projekte die Häufigkeit von Zwangsmaßnahmen durchaus zu senken vermögen, jedoch auch, dass ein Trend nach unten über alle Kliniken hinweg bei dem Einsatz von Fixierungen und Isolierungen bisher nicht überzeugend dargestellt werden konnte [16][17][18].…”
Section: Das äLteste Problem Psychiatrischer Institutionenunclassified