Background and study aims It is unclear if the clinical success rate of the over-the-scope-clip (OTSC) in peptic ulcer bleeding (PUB) is comparable when it is used in the first- or in the second-line of treatment. Patients and methods Data on endoscopic treatment (first- vs. second-line) in PUB with OTSC and clinical data were analyzed. The primary outcome was the clinical success of hemostasis, defined as the absence of recurrent bleeding or further intervention. Secondary outcomes were factors associated with OTSC failure. Results From April 2014 to March 2018, 100 patients (age 72 [20 – 98] y, female 36 %) with PUB in the stomach or the duodenum were treated endoscopically with the OTSC. The OTSC was used as a first-line procedure (primary-OTSC) in 66 pts. Successful hemostasis could be achieved in 90.9 %. After failure of an initial endoscopic treatment, 34 patients were treated with the OTSC (secondary-OTSC) and the treatment was successful in 94.1 %. Recurrent bleeding occurred in n = 10 for primary-OTSC (16.7 %) and in n = 7 pts in the secondary-OTSC (21.9 %) (P = 0.81). Clinical success in the primary-OTSC was 75.8 % and 73.5 % in the secondary-OTSC respectively. Conclusions The OTSC has a high rate of initial bleeding control in first- and second line treatment of PUB. OTSC failure occurs more often in the duodenum than in the stomach and results in longer intensive care unit stay, higher amount of transfusions, and a higher reimbursement per case.
The exposure levels of anaesthetic gases are generally higher during anaesthesia in children up to 10 years of age than in older patients. Nevertheless, the measurements showed that exposure during paediatric anaesthesia can be kept below the recommended limit (8-h TWA in Switzerland) of 100 ppm nitrous oxide and 5 ppm halothane or 10 ppm enflurane or isoflurane. Causes of high exposures were particularly high fresh gas flows often applied without scavenging or together with inefficient scavenging devices and the high part of mask anaesthesia and inhalation induction with a loosely held mask. To achieve an effective reduction of occupational exposure, well-adjusted and maintained scavenging systems and low-leakage work practices are of primary importance. As leakage can never be completely avoided, a ventilation rate of at least ten air changes per h should be maintained in operating rooms and rooms where anaesthesia is induced to keep down concentrations of waste anaesthetic gases. High exposure during mask anaesthesia and inhalation induction can be prevented by further measures. Using a LMA instead of a standard mask reduces the exposure to the same level as endotracheal intubation.
Zusammenfassung Hintergrund Bei Personen mit Geschlechtsinkongruenz wird eine Verminderung der Lebensqualität durch zahlreiche Studien belegt. Die hohe psychische Belastung führt zu depressiven Erkrankungen, Angststörungen und gegenüber der Normbevölkerung erhöhter Suizidalität. Auch soziale Limitationen führen zu verminderter Lebensqualität. Die Möglichkeit geschlechtsangleichender Operationen wird zunehmend wahrgenommen, stellt jedoch einen radikalen Eingriff in das Leben dieser Patienten dar.Ob die chirurgischen Maßnahmen die Lebensqualität und Lebenszufriedenheit von Transfrauen und Transmännern nachhaltig verbessern, soll in dieser Übersichtsarbeit untersucht werden. Methoden Es erfolgte eine Literaturrecherche in den Datenbanken PubMed, Embase und Cochrane Library. Berücksichtigt wurden Originalarbeiten, welche retro- und prospektiv die Lebensqualität nach geschlechtsangleichenden Operationen untersuchten. Ergebnisse 27 Studien, davon 20 retrospektive und 7 prospektive Studien, wurden berücksichtigt, wobei bei 4 Studien ausschließlich Transmänner, bei 11 Studien ausschließlich Transfrauen und bei 12 Studien beide Geschlechter analysiert wurden. In der Gesamtheit der Arbeiten wurden 1849 Transfrauen und 869 Transmänner untersucht. Die Veränderungen der Lebensqualität wurden in diesen durch verschiedene validierte Fragebögen erfasst. Hierbei zeigte sich eine signifikante Verbesserung der Lebensqualität in physischen, psychischen und sozialen Bereichen. Die gesteigerte Zufriedenheit mit dem eigenen Körper und Geschlecht sowie der Lebensqualität generell konnten ebenfalls nachgewiesen werden. Vermehrte psychische Störungen und erhöhte Sterblichkeit gegenüber der Norm wurden auch nach geschlechtsangleichenden Operationen festgestellt. Im Vergleich zur Normbevölkerung blieb die Lebensqualität transsexueller Personen vermindert. Schlussfolgerung Durch zahlreiche Studien kann belegt werden, dass geschlechtsangleichende Operationen helfen, den Leidensdruck unter Transfrauen und Transmännern zu lindern. Lebenszufriedenheit, Gesundheit und soziale Kontakte werden durch chirurgische Eingriffe in Kombination mit endokrinologischer und psychologischer Therapie verbessert. Die Lebensqualität bleibt dennoch hinter der der Normbevölkerung zurück.
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