Abstract
Aim/Hypothesis It was the aim to prospectively study regimes
of “preventive” carbohydrate administration to avoid major
reduction in plasma glucose during physical activity.
Methods 24 patients with type 1 diabetes (age 41±12 years; 11
women, 13 men; BMI 26.5±4.7 kg/m2;
HbA1c 9.1±1.5%; insulin dose
0.64±0.22 IU/kg body weight and day) participated in one
experiment without physical activity and in three experiments with a 4 km,
60 min hike starting at 2 p.m.. No “preventive”
carbohydrates, 2×10 g or 2×20 g carbohydrates (muesli bars)
were taken when starting and after 30 min (randomized order). Plasma glucose
was determined.
Results Within 30 min after starting physical activity, plasma
glucose fell by approximately 70 mg/dl, making additional
carbohydrate intake necessary in 70% of the subjects. This drop was
not prevented by any regimens of “preventive” carbohydrate
intake. After the nadir, plasma glucose rose faster after the 2×20 g
carbohydrate regime (the largest amount tested; p=0.0036). With
“preventive” administration of carbohydrates, significantly
(p<0.05) less additional “therapeutic” carbohydrates
needed to be administered in 6 h following the initiation of the hike.
Conclusions/Interpretation In conclusion, in the setting of 2
h postprandial exercise in type 1 diabetes, preventive carbohydrate
supplementation alone will not completely eliminate the risk of brisk falls
in plasma glucose concentrations or hypoglycaemic episodes. Else, higher
amounts or repeated administration of carbohydrates may be necessary.
Zusammenfassung
Hintergrund: Basalratenprofile bei Insulinpumpentherapie (Typ-1-Diabetes) sind durch tageszeitliche Rhythmen (z.?B. ?Dawn?- und ?Dusk?- Ph?nomen) gepr?gt. Vorlagen des oft eingesetzten Basalratenschiebers nach Dr. Renner sollten mit durch Fastentag gepr?ften aktuellen Basalratenprofilen verglichen werden.
Patienten/Methodik: Die Basalratenprofile und resultierende Blutzuckertages- und -nachtprofile nach Neueinstellung wurden retrospektiv bei 339 Patienten mit Typ-1-Diabetes (183 Frauen/156 M?nner; Alter 41???14 Jahre, HbA1c 8,3???1,6?%; BMI 26,1???4,9?kg/m2) erfasst. Diese optimierten Basalratenprofile wurden mit denen nach Dr. Renner verglichen.
Ergebnisse: Die Fastentage erbrachten stabile Blutzuckerwerte um 119???28?mg/dl mit 11,5?% der Werte ??180?mg/dl und 11,3?% der Werte ??65?mg/dl. Die aktuellen Basalraten wiesen tageszeitliche Schwankungen auf, allerdings etwas weniger prominent als bei Dr. Renner (p?0,0001; aktuelle Basalraten signifikant h?her von 20 bis 4 und 8 bis 10 Uhr, signifikant niedriger von 4 bis 6 und 14 bis 18?Uhr).
Schlussfolgerung: Gegen?ber den in der klinischen Praxis h?ufig verwendeten Vorlagen nach Dr. Renner ergibt unsere Analyse ?hnliche, aber im Detail signifikant unterschiedliche Ergebnisse mit deutlich weniger tageszeitlichen Schwankungen. Die vorliegenden Analysen beruhen auf mehr Patienten und einer ?berpr?fung mittels Fastentag und sind wahrscheinlich als Grundlage f?r allgemeine Empfehlungen geeignet.
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