ZusammenfassungHintergrund und Fragestellung: Die mit dem Aufenthalt ihres Kindes auf einer neonatologischen Intensivstation verbundenen emotionalen Belastungen und deren Folgen gelten als erhebliche Risikofaktoren nicht nur für die psychische Gesundheit der Eltern, sondern langfristig auch für die Eltern-Kind-Beziehung. Erhoben wird das Ausmaû der elterlichen Hilflosigkeit und Depression sowie Bewältigungsmechanismen und der Bedarf an psychologischer Unterstützung in dieser schwierigen Zeit. Selbsteinschätzung der Eltern und Fremdeinschätzung durch das Betreuungspersonal werden gegenübergestellt. Patientinnen und Methoden: Zur Einschätzung der elterlichen Befindlichkeit wurden den Eltern von 200 NICU-Patienten und dem betreuenden ärztlichen und pflegerischen Personal Fragebogen vorgelegt. Der Einfluss der kindlichen Krankheitsbelastung wurde durch die Bildung von ¹Risikogruppenª berücksichtigt. Ergebnisse: Zehn Prozent der Mütter und sechs Prozent der Väter fühlten sich hilflos und alleingelassen. Bei jeder dritten Mutter und jedem siebten Vater dominierten Traurigkeit und Depressivität. Das Ausmaû der psychischen Belastungen war unabhängig vom medizinischen Risiko des Kindes. Neben individuellen Ressourcen war auch psychologische Unterstützung, die 33% der Mütter und 17 % der Väter erhielten, hilfreich. Zwischen der elterlichen Selbstbeurteilung und der Fremdbeurteilung durch das Betreuungsteam bestand eine geringe Übereinstimmung. AbstractBackground and Aims: The emotional stress caused by the stay of a newborn in the NICU and the consequences of such stress constitute risk factors not only for the psychological health of parents but, in the long term, also for the parent-infant relationship. We evaluated the extent of parental helplessness and depression, coping strategies of parents and the need for psychological support during this difficult period. Self-assessment of parents and external assessment by the medical and nursing staff were compared. Patients and Methods: To evaluate the psychological and emotional state of parents, the parents of 200 NICU patients as well as the medical and nursing staff were given questionnaires. The severity of neonatal illness and its influence were taken into account by forming so-called risk groups. Results: Ten percent of the mothers and six percent of the fathers felt helpless and isolated. Every third mother and seventh father experienced predominant feelings of sadness and depression. The extent of psychological stress was independent of the medical risk for the infant. In addition to individual resources, psychological support (received by 33% of the mothers and 17 % of the fathers) was helpful. The self-assessment of parents did not concur with external assessment by the staff. Conclusions: In view of the high burden on parents, there evidently is a significant need for psychological support. An initial psychological assessment of all parents is recommended. Given
The developmental and neurologic outcome of very-low-birth-weight infants (n=76) at 1 and 2 years, corrected for postconceptional age, and variables predicting outcome were assessed. At 1 year 24% of tile children were neurologically normal and at 2 years 61%. Developmental status was evaluated by use of the Griffiths Developmental Scales. The rate of cognitively normal children remained constant (58% at 1 year and 59% at 2 years) indicating that developmental status at 1 year was predictive for the second year. This early period is important, therefore, for the identification of developmental deficits and for establishing early, adequate interventions.
ZusammenfassungFragestellung: Durch Fortschritte und Verbesserungen in der Geburtshilfe und der neonatologischen Intensivmedizin hat die Mortalität und Morbidität sehr kleiner Frühgeborener (VLBW) deutlich abgenommen; neurologische und psychomotorische Auffälligkeiten haben hingegen zugenommen. Die Bedeutung medizinischer und sozialer Risikofaktoren für den Entwicklungsverlauf von VLBW-Kindern wird unterschiedlich beurteilt. Ziel: Ziel unserer Studie war, den Einfluss prä-, peri-, neonataler und sozialer Risikofaktoren auf die motorische und kognitive Entwicklung von VLBW-Kindern im ersten Lebensjahr zu erfassen. Patienten und Methoden: Von 1994 ± 1997 wurden 451 VLBW-Kinder an der neonatologischen Intensivstation aufgenommen. 205 (56%) der überlebenden Kinder (mittleres Gestationsalter 28 2 SSW [23 ± 32], mittleres Geburtsgewicht 1020 270 g [465 ± 1500]) wurden in eine prospektive Nachuntersuchung eingeschlossen. Diese umfasste klinische, neurologische und entwicklungspsychologische Untersuchungen bis zum korrigierten Alter von 12 Monaten. Die Risikofaktoren von Kindern mit normaler Entwicklung oder leichter Entwicklungsbeeinträchtigung wurden mit jenen von Kindern mit schwerer Entwicklungsbeeinträchtigung (motorisch und/oder kognitiv) verglichen. Ergebnisse: Mit einer schweren Entwicklungsbeeinträchtigung waren assoziiert: (p < 0,05): Vaginale Geburt, Amnioninfektion, Geburtsgewicht £ 750 g, Gestationsalter £ 26 SSW, Surfactant, Indomethacintherapie bei offenem Ductus arteriosus Botalli, intraventrikuläre Blutung Grad III + IV, Sauerstoff > 28 Tage, broncho-Summary Purpose: Advances in obstetrics and neonatology over the last twenty years have resulted in decreased mortality and morbidity of VLBWI, however with increased rates of neurological and developmental impairments. The impact of medical and social risk factors to the overall outcome remains controversial. The purpose of our study was therefore to evaluate the impact of pre-, peri-, neonatal and social risk factors for poor neurodevelopmental outcome of VLBWI at one year of age. Patients and Methods: Between 1994 and 1997 451 VLBWI were admitted to the neonatal intensive care unit. 205 (56 %) of the surviving infants (mean gestational age 28 2 wks [23 ± 32], mean birth weight 1020 270 g [465 ± 1500]), have been enrolled in our prospective follow-up program. Neurological and developmental testing was performed within the first 12 months corrected for prematurity. Pre-, peri-, neonatal and social risk factors were compared between patients with a normal developmental outcome or mild developmental impairment and patients with severe impairment (neuromotor and/or cognitive). Results: Risk factors associated significantly with poor neurodevelopmental outcome (P £ 0.05): Vaginal delivery, chorioamnionitis, birth weight £ 750 g, gestational age £ 26 weeks, surfactant, therapy with indomethacin for patent ductus arteriosus (PDA), intraventricular hemorrhage III + IV, oxygen supply > 28 days, bronchopulmonary dysplasia, artificial ventilation > 8 days and length ...
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