BackgroundIn Germany, work-related skin diseases are predominant within the spectrum of reported occupational diseases. Metal workers are among the high-risk professions. Offering effective prevention programs to affected patients is of utmost importance to avoid deterioration of the disease and job loss. We conducted a 1-year follow-up in patients who participated in a multidisciplinary, complex outpatient prevention program representing a standard procedure of patient care by the respective statutory accident insurance.MethodsThe multi-component prevention program consists of multiprofessional individual patient counseling, a structured skin protection seminar in a group, as well as workplace visits and on-site counseling in terms of appropriate skin protection (e.g. gloves). An observational study with a 1-year follow-up and four measurements (T1-T4, longitudinal pre/post-test design) including dermatological examinations and standardized written questionnaires was conducted between 2013 and 2016 to assess changes over time regarding job loss and disease severity.ResultsData from 94 patients (87 male, mean age: 45.4 years) were included in the analysis. One year after the skin protection seminar (T4), 83 patients (88.3%) remained in their original professional metalworking activity and four patients (4.3%) had given up their profession because of their skin disease. At baseline (T1), irritant contact dermatitis of the hands was the most frequent diagnosis (80.7%). Methods for self-reported disease severity showed good correlation with the clinical gold standard at T1 and T2 (dermatological examination with the Osnabrück Hand Eczema Severity Index / OHSI), and a significant decrease of the self-reported disease severity was found over time from T1 to T4 (p < 0.001). Further results indicate an improved self-perceived disease control and an overall satisfaction with the prevention program.ConclusionsThe results of this observational study demonstrate that the comprehensive prevention program positively influences the course of work-related skin diseases, increases the possibility to continue working in a “high-risk” profession and improves the disease management of metal workers. In the long term, the prevention program may lead to cost savings by preventing high therapy costs or professional retraining.Electronic supplementary materialThe online version of this article (10.1186/s12895-018-0080-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.
ZusammenfassungIn Deutschland findet die Lungenrehabilitation (PR) traditionell in Rehabilitationskliniken statt. Nach der aktuellen deutschen Richtlinie „Diagnostik und Beurteilung asbestbedingter Berufskrankheiten“ kann PR auch als ambulantes Programm mit den wesentlichen Elementen der stationären PR (Kompakt-Rehabilitation [KR]) angeboten werden. Unser Projekt untersuchte die Auswirkungen der KR auf Akzeptanz, körperliche Leistungsfähigkeit und Lebensqualität bei Patienten mit berufsbedingten Lungenerkrankungen. KR umfasste 24 Einheiten à 90 Minuten mit Physiotherapie und Atemtherapie sowie gerätegestütztes Kraft- und Ausdauertraining. Ziel unserer Studie war es, die Auswirkungen der KR bei Patienten mit Berufskrankheiten der Atemwege und einem gesetzlich verankerten Recht auf PR zu untersuchen. Eine Randomisierung war daher nicht geplant. 148 versicherte Personen mit einer bestätigten beruflichen Erkrankung der Lunge wurden von den Berufsgenossenschaften zur Teilnahme eingeladen. 126 Patienten (85 %) nahmen die Einladung an, und 78 Teilnehmer (Durchschnittsalter 71 Jahre) schlossen das gesamte Programm ab (53 %). Gutartige asbestbedingte Erkrankungen (Plaques, Pleuraverdickungen, Asbestose) dominierten mit rund 80 %. Gebrechlichkeit, Depression und Demenz sind typische Hindernisse. Unter strikter Einhaltung der gewählten Einschluss- und Ausschlusskriterien und Trainingsbedingungen traten keine unerwünschten Ereignisse auf. Die Messergebnisse am Beginn der KR wurden mit denen bei Beendigung verglichen. KR führte zu einer signifikanten (p < 0,01) Verbesserung aller Parameter der körperlichen Leistung: 6-Minuten-Gehtest: + 36 m, Ergometertest: + 9 Watt, Handdynamometrie: + 29 N, Quadriceps-Krafttest: + 84 MKI. Die Inspirationskapazität der Atemmuskulatur (Pimax: + 1,1 kPa) verbesserte sich ebenfalls (p < 0,01). Der SF-36 zeigte eine Verbesserung der Lebensqualität (p < 0,05) in den Subdomänen „geistiges Wohlbefinden“ (+ 3,7) und „körperliche Rollenfunktion“ (+ 4,2). Somit erweist sich die KR unter Berücksichtigung der gewählten Einschluss- und Ausschlusskriterien als sichere und effektive Therapie. KR wird von Patienten ohne schwere Komorbiditäten weithin akzeptiert und erzielt positive Effekte, die mit denen vergleichbar sind, die in Rehabilitationskliniken nachgewiesen wurden. Ambulante KR eignet sich daher zur Behebung des Mangels an strukturierten und zertifizierten Rehabilitations- und Schulungsangeboten in Rehabilitationskliniken und zur Verstetigung der dort erzielten Effekte für versicherte Patienten mit berufsbedingten Atemwegs- und Lungenerkrankungen.
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