Background: Viscum album L. extracts (VAE, European mistletoe) are a widely used medicinal plant extract in gynaecological and breast-cancer treatment.
Objective: Rhythmical massage therapy is used in 24 countries but has not yet been studied in outpatient settings. The objective was to study clinical outcomes in patients receiving rhythmical massage therapy for chronic diseases.Design: Prospective 4-year cohort study. Setting: Thirty-six (36) medical practices in Germany. Participants: Eighty-five (85) outpatients referred to rhythmical massage therapy. Outcome measures: Disease and Symptom Scores (physicians' and patients' assessment, respectively, 0-10) and SF-36. Disease Score was measured after 6 and 12 months, and other outcomes after 3, 6, 12, 18, 24, and 48 months.
Background: Depressive disorders are common, cause considerable disability, and do not always respond to standard therapy (psychotherapy, antidepressants). Anthroposophic treatment for depression differs from ordinary treatment in the use of artistic and physical therapies and special medication. We studied clinical outcomes of anthroposophic therapy for depression.
BackgroundThe short consultation length in primary care is a source of concern, and the wish for more consultation time is a common reason for patients to seek complementary medicine. Physicians practicing anthroposophic medicine have prolonged consultations with their patients, taking an extended history, addressing constitutional, psychosocial, and biographic aspect of patients' illness, and selecting optimal therapy. In Germany, health benefit programs have included the reimbursement of this additional physician time. The purpose of this study was to describe clinical outcomes in patients with chronic diseases treated by anthroposophic physicians after an initial prolonged consultation.MethodsIn conjunction with a health benefit program in Germany, 233 outpatients aged 1–74 years, treated by 72 anthroposophic physicians after a consultation of at least 30 min participated in a prospective cohort study. Main outcomes were disease severity (Disease and Symptom Scores, physicians' and patients' assessment on numerical rating scales 0–10) and quality of life (adults: SF-36, children aged 8–16: KINDL, children 1–7: KITA). Disease Score was documented after 0, 6 and 12 months, other outcomes after 0, 3, 6, 12, 18, 24, and (Symptom Score and SF-36) 48 months.ResultsMost common indications were mental disorders (17.6% of patients; primarily depression and fatigue), respiratory diseases (15.5%), and musculoskeletal diseases (11.6%). Median disease duration at baseline was 3.0 years (interquartile range 0.5–9.8 years). The consultation leading to study enrolment lasted 30–60 min in 51.5% (120/233) of patients and > 60 min in 48.5%. During the following year, patients had a median of 3.0 (interquartile range 1.0–7.0) prolonged consultations with their anthroposophic physicians, 86.1% (167/194) of patients used anthroposophic medication.All outcomes except KITA Daily Life subscale and KINDL showed significant improvement between baseline and all subsequent follow-ups. Improvements from baseline to 12 months were: Disease Score from mean (standard deviation) 5.95 (1.74) to 2.31 (2.29) (p < 0.001), Symptom Score from 5.74 (1.81) to 3.04 (2.16) (p < 0.001), SF-36 Physical Component Summary from 44.01 (10.92) to 47.99 (10.43) (p < 0.001), SF-36 Mental Component Summary from 42.34 (11.98) to 46.84 (10.47) (p < 0.001), and KITA Psychosoma subscale from 62.23 (19.76) to 76.44 (13.62) (p = 0.001). All these improvements were maintained until the last follow-up. Improvements were similar in patients not using diagnosis-related adjunctive therapies within the first six study months.ConclusionPatients treated by anthroposophic physicians after an initial prolonged consultation had long-term reduction of chronic disease symptoms and improvement of quality of life. Although the pre-post design of the present study does not allow for conclusions about comparative effectiveness, study findings suggest that physician-provided anthroposophic therapy may play a beneficial role in the long-term care of patients with chronic diseases.
Hintergrund und Fragestellung: 2005 wurde ein «Health Technology Assessment»(HTA)-Bericht zu Wirksamkeit, Sicherheit, Wirtschaftlichkeit und Bedarf der Anthroposophischen Medizin (AM) erstellt. Im Kontext des «Schweizer Volksvotums pro Komplementärmedizin» (Mai 2009) erfolgte ein Update des HTA-Berichts. Design: Update des HTA-Berichts durch eine systematische Übersichtsarbeit. Methoden: Das Update wurde in Anlehnung an den bereits vorhandenen HTA-Bericht sowie entsprechend den Vorgaben des Schweizer Bundesamtes für Gesundheit durchgeführt. Nach klinischen Studien wurde systematisch in vier Datenbanken, in einer spezialisierten Zeitschrift und mit Hilfe umfassender Expertenkontakte gesucht. Studien wurden nach vorab definierten Kriterien ausgewählt, die Daten extrahiert und die Qualität individuell überprüft. Ergebnisse: 70 neue klinische Studien zur Wirksamkeit wurden gefunden. Damit liegen derzeit insgesamt 265 klinische Studien zur AM vor: 38 randomisierte Studien, 36 prospektive und 49 retrospektive, nichtrandomisierte, vergleichende Studien sowie 90 prospektive und 52 retrospektive Studien ohne Kontrollgruppe. Die Studien untersuchten ein weites Spektrum an AM-Therapien bei einer Vielzahl von Erkrankungen; das Gesamtsystem der AM untersuchten 38 Studien, in 10 Studien ging es um nichtpharmakologische Therapien, 133 befassten sich mit Misteltherapie bei Krebs und 84 untersuchten sonstige AM-Arzneitherapien. Die Studien zeigten in der Mehrzahl ein positives Ergebnis für AM. Die methodische Qualität der Studien variierte sehr; einige wiesen erhebliche Schwächen auf, andere waren sorgfältig durchgeführt. Die Praxisrelevanz war überwiegend hoch. Bei Beschränkung auf die qualitativ besseren Studien ergab sich ein positives Ergebnis für die AM. Nebenwirkungen und Risiken waren selten und im Schweregrad meist mild oder mäßig. Studien zur Sicherheit zeigten eine insgesamt gute Verträglichkeit. Schlussfolgerung: Studien unterschiedlichen Designs und unterschiedlicher Qualität beschreiben bei einer Vielzahl von Erkrankungen ein für die AM medizinisch gutes und für die Patienten zufriedenstellendes, sicheres und vermutlich auch kostengünstiges Behandlungsergebnis. Weiterführende qualitativ hochwertige Evaluationen sind wünschenswert.
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