Purpose To assess the effect of central and peripheral stimulation on the pupillary light reflex. The aim was to detect possible differences between cone- and rod-driven reactions. Methods Relative maximal pupil constriction amplitude (relMCA) and latency to constriction onset (latency) to cone- and rod-specific stimuli of 30 healthy participants (24 ± 5 years (standard deviation)) were measured using chromatic pupil campimetry. Cone- and rod-specific stimuli had different intensities and wavelengths according to the Standards in Pupillography. Five filled circles with radii of 3°, 5°, 10°, 20° and 40° and four rings with a constant outer radius of 40° and inner radii of 3°, 5°, 10° and 20° were used as stimuli. Results For cone-and rod-specific stimuli, relMCA increased with the stimulus area for both, circles and rings. However, increasing the area of a cone-specific ring by minimizing its inner radius with constant outer radius increased relMCA significantly stronger than the same did for a rod-specific ring. For cones and rods, a circle stimulus with a radius of 40° created a lower relMCA than the summation of the relMCAs to the corresponding ring and circle stimuli which combined create a 40° circle-stimulus. Latency was longer for rods than for cones. It decreased with increasing stimulus area for circle stimuli while it stayed nearly constant with increasing ring stimulus area for cone- and rod-specific stimuli. Conclusion The effect of central stimulation on relMCA is more dominant for cone-specific stimuli than for rod-specific stimuli while latency dynamics are similar for both conditions.
Zusammenfassung Hintergrund Es wurde vermutet, dass die mit Drusenpapillen assoziierten Gesichtsfeldausfälle im Laufe des Lebens stetig langsam zunehmen oder aber in der Adoleszenz entstehen und sich im Laufe des Lebens nur unwesentlich verschlechtern. Wir überprüften diese Annahmen. Material und Methoden Aus dem Patientenverwaltungssystem der Universitäts-Augenklinik Tübingen wurden 255 konsekutive Fälle mit Drusenpapillen identifiziert, die Richtigkeit der Diagnose verifiziert und, soweit vorhanden und qualitativ verwertbar, die Gesichtsfelder quantifiziert. Zusätzlich wurde der Visus ausgewertet. Ergebnisse In 104 Fällen lagen beidseitig qualitativ gute, quantifizierbare Gesichtsfelder vor. Der Anteil an Patienten mit ausgeprägten Gesichtsfeldausfällen fiel insgesamt gering aus. Nur 3 Patienten zeigten beidseitig einen Gesichtsfeldverlust von ≥ 50%. Beide Augen waren meistens vergleichbar betroffen. Ein höheres Alter war mit größeren Gesichtsfeldausfällen korreliert. Lediglich 1 Patient (0,4%) erreichte beidseitig nicht den Visus 0,3. Diskussion Anhand unseres Patientenkollektivs ist eine kontinuierliche leichte Verschlechterung des Gesichtsfelds mit dem Alter anzunehmen. Sehr ausgeprägte Gesichtsfeldausfälle waren selten. Dasselbe galt auch für den Visus, der erst im Alter ab 60 Jahren leichte Beeinträchtigungen aufwies.
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