Hyperspectral imaging to monitor perfusion parameters during the Allen test was performed in 20 volunteers. Clear differences in tissue oxygenation and hemoglobin index during rest, occlusion and reperfusion were visually and computationally evident.
Zusammenfassung Hintergrund Ein zentrales Ziel des Medizinstudiums ist der Erwerb theoretischer und praktischer Kompetenzen. Es mangelt jedoch an Evidenz, wie der Erwerb von Kompetenzen in speziellen Untersuchungstechniken gemessen werden kann. ToSkORL (Teaching of Skills in Otorhinolaryngology) ist ein Projekt, das die studentische Selbstwahrnehmung ihrer Kompetenz bei speziellen Untersuchungstechniken der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde und des Kopf-Hals-Bereichs aus didaktisch-wissenschaftlicher Sichtweise beleuchtet. Methodik Im Rahmen des Untersuchungskurses erfolgte eine standardisierte mündlich-praktische Prüfung zu neun verschiedenen Untersuchungstechniken. Vor der Prüfung erfolgte eine Evaluation der studentischen Selbsteinschätzung mittels Fragebogen, die Prüfung wurde mittels Checkliste durch die Prüfenden standardisiert geprüft. Selbst- und Fremdeinschätzung nach der Likert-Skala wurden korreliert. Die neun Untersuchungstechniken wurden jeweils 42-mal von insgesamt 91 Studierenden in gegenseitiger Untersuchung durchgeführt. Ergebnisse Die Selbsteinschätzung der Kompetenz in den Untersuchungstechniken variiert erheblich, insgesamt schätzten Studierende ihre eigene Untersuchungskompetenz weitgehend unabhängig von Alter und Geschlecht meist realistisch ein. Studierende mit einem hohen Interesse an der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde gaben bessere Selbsteinschätzungen an, neigten jedoch auch eher zur Selbstüberschätzung. Bei Untersuchungen des mittleren Schwierigkeitsniveaus ergab sich die größte Divergenz von Selbst- und Fremdeinschätzung. Schlussfolgerung Die studentische Selbsteinschätzung ist ein geeignetes Instrument zur Messung der Untersuchungskompetenz in der Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde. Es sollte ein besonderer Fokus auf die Lehre vermeintlich mittelschwerer Untersuchungstechniken gelegt werden, da diese am stärksten über- und unterschätzt werden.
Objectives To evaluate the capability of hyperspectral imaging (HSI), a contact‐less and noninvasive technology, to monitor perfusion changes of the hand during a modified Allen test (MAT) and cuff occlusion test. Furthermore, the study aimed at obtaining objective perfusion parameters of the hand. Methods HSI of the hand was performed on 20 healthy volunteers with a commercially available HSI system during a MAT and a cuff occlusion test. Besides gathering red‐green‐blue (RGB) images, the perfusion parameters tissue hemoglobin index (THI), (superficial tissue) hemoglobin oxygenation (StO2), near‐infrared perfusion (NIR), and tissue water index (TWI) were calculated for four different regions of interest on the hand. For the MAT, occlusion (OI; the ratio between the condition during occlusion and before occlusion) and reperfusion (RI; the ratio between the non‐occlusion state and the prior occlusion state) indices were calculated for each perfusion parameter. All data were correlated to the clinical findings. Results False‐color images showed visible differences between the various perfusion conditions during the MAT and cuff occlusion test. THI, StO2, and NIR behaved as expected from physiology, while TWI did not in the context of this study. During rest, mean THI, StO2, and NIR of the hand were 34 ± 2, 72 ± 9, and 61 ± 6, respectively. The RI for THI showed a roundabout threefold increase after reperfusion of both radial and ulnar artery and was thus, distinctly pronounced when compared with StO2 and NIR (~1.25). The OI was lowest for THI when compared with StO2 and NIR. Conclusions HSI with its parameters THI, StO2, and NIR proved to be suitable to evaluate perfusion of the hand. By this, it could complement visual inspection during the MAT for evaluating the functionality of the superficial palmary arch before radial or ulnar artery harvest. The presented RI might deliver useful comparative values to detect pathological perfusion disorders at an early stage. As microcirculation monitoring is crucial for many medical issues, HSI shows potential to be used, besides further applications, in the monitoring of (free) flaps and transplants and microcirculation monitoring of critically ill patients.
Hyperspectral imaging to monitor perfusion parameters during the Allen test was performed in 20 volunteers. Clear differences in tissue oxygenation and hemoglobin index during rest, occlusion and reperfusion were visually and computationally evident.
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